Peugeot dedahkan logo dan identiti jenama baru – 80% kereta baru akan terima elektrifikasi hujung tahun ini

Peugeot dedahkan logo dan identiti jenama baru – 80% kereta baru akan terima elektrifikasi hujung tahun ini

Zaman peralihan kepada teknologi elektrifikasi kini semakin jelas apabila satu persatu jenama automotif mula menukar identiti jenama mereka. Dan terbaharu, Peugeot juga telah mendedahkan logo baharu bersama identiti jenama baharu, selari dengan visi bagi menjadikan jenama ini lebih premium, dan dengan pelbagai fokus baharu terhadap pelanggan.

Logo baharu Peugeot ini masih mengekalkan imej sisi Singa, namun kali ini ia hanya menampilkan bahagian kepala sahaja dan kelihatan lebih realistik bersama tulisan ‘PEUGEOT’ yang lebih moden di atasnya. Ini merupakan versi ke-11 logo Singa Peugeot, sejak syarikat berkenaan ditubuhkan pada 1850.

Identiti jenama baharu ini pula akan mula digunakan pada material komunikasi Peugeot dan juga di jaringan pengedar, dengan sekitar 20 outlet flagship mereka di seluruh dunia akan mula menggunakan identiti baharu tersebut hujung bulan hadapan. Ia kemudiannya akan diikuti oleh 1,500 jaringan pengedar lain pada penghujung 2021, manakala proses penukaran ini bakal dilengkapkan sepenuhnya pada 2023, kata pengarah pemasaran dan komunikasi Peugeot, Thierry Lonziano.

Teras baharu untuk Peugeot sekarang adalah bagi “merubah masa kepada masa berkualiti” untuk pelanggan, dan tema tersebut turut di bawa ke laman sesawang mereka, di mana penggunaannya kini lebih ringkas serta lebih mendalam dan intuitif, kata Lonziano lagi.

Manakala CEO Peugeot, Linda Jackson pula menyatakan bahawa proses atas talian untuk jualan kenderaan serta perkara lain berkenaan pengalaman pelanggan juga kini telah diselarikan.

Model pertama Peugeot yang akan diberikan logo baharu ini pula adalah Peugeot 308 generasi selepas ini. Model segmen-C tersebut bakal menampilkan asas rekaan yang sama seperti model-model baharu Peugeot yang baru didedahkan seperti 2008, 208 dan 508.

Identiti baharu ini merupakan jambatan yang menghubungkan warisan sejarah dan juga masa hadapan Peugeot, kata pengarah rekaan Peugeot Matthias Hossan. Beliau juga menyatakan bahawa langkah untuk penjenamaan semula ini tiada kaitan langsung dengan Stellantis (entiti gabungan baharu Group PSA dan Fiat Chrysler Automobile) kerana mereka telah pun bermula sejak sekian lama, sebelum idea berkenaan Stellantis difikirkan.

Seperti juga logo-logo baharu jenama lain seperti Nissan dan Volkswagen, Peugeot juga memilih untuk menghasilkan logo baharu mereka dalam rekaan dua-dimensi lebih rata, memudahkan ia digunakan pada platform digital. Peugeot merasakan bahawa “sekarang merupakan masa yang sempurna” untuk beralih ke rekaan rata kerana logo berkenaan akan lebih banyak digunakan pada aset digital, jelas Hossann.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required