AirAsia ingin jadi syarikat penghantar makanan dan ride-hailing terbesar di Asia, ambil alih Delivereats

AirAsia ingin jadi syarikat penghantar makanan dan <em>ride-hailing</em> terbesar di Asia, ambil alih Delivereats

AirAsia Group kini telah menetapkan sasaran untuk menjadi syarikat penghantar makanan dan ride-hailing terbesar di Asia. Menurut laporan The Edge, CEO Tan Sri Tony Fernandes yakin bahawa AirAsia Food dan “aplikasi super” mereka boleh menjadi satu daripada agensi kembara dalam talian terbesar di Asia.

Ini adalah susulan kepada pengambilalihan platform penghantar makanan dalam talian tempatan, Delivereat. “Ketika saya mulakan AirAsia, saya selalu terfikir sama ada kami boleh menjadi syarikat penerbangan terbesar, dan kami berjaya. Kami syarikat keempat terbesar di Asia… kami bermula dengan hanya dua pesawat, 200,000 penumpang, dan kini kami telah mencecah 90 juta penumpang,” ujarnya.

“Jadi, kini saya terfikir pula, adakan kami boleh jadi syarikat penghantar makanan dan ride hailing terbesar? Hari ini, secara rasmi saya katakan, kami boleh. Kami boleh ke luar sana dan berkembang lebih pantas berbanding pesaing sama seperti yang kami lakukan sebagai syarikat penerbangan sebelum ini,” tambah beliau.

AirAsia ingin jadi syarikat penghantar makanan dan <em>ride-hailing</em> terbesar di Asia, ambil alih Delivereats

Beliau menambah, liputan perkhidmatan menyeluruh dalam aplikasi berkenaan juga akan diperkenalkan di Thailand, Indonesia, Singapura dan Filipina dalam masa terdekat. Kini dengan pasukan yang lebih besar, beliau menambah kumpulan itu lebih teruja dengan kerjasama, kerana itu akan menyokong strategi untuk memberikan yang terbaik sebagai sebuah syarikat penghantaran di ASEAN.

Ogos tahun lalu, sayap logitik digital AirAsia, Teleport mengambilalih sepenuhnya Delivereat pada harga US$9.8 juta (RM41 juta) untuk mengukuhkan servis penghantaran di negara ini. Tony juga menyuarakan kemampuan Delivereat untuk berdiri sendiri dan kekal mapan dengan operasi yang menawarkan platform perniagaan dan pekerjaan kepada komuniti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required