MG ZS EV bakal dijual di Malaysia pada 2022?

MG ZS EV bakal dijual di Malaysia pada 2022?

SAIC Motor-CP, pengeluar dan pengedar bagi kereta MG di Thailand, telah merancang untuk mengeksport kenderaan ke negara ASEAN termasuk Vietnam, Indonesia, dan juga Malaysia, seperti yang dilaporkan oleh Manager Daily.

Zhang Haibo, presiden SAIC Motor-CP dan MG Sales (Thailand), memberitahu penerbitan berkenaan, jualan untuk Malaysia akan bermula tahun ini, walau pun tidak memberitahu syarikat mana yang akan dilantik sebagai pengedar rasminya di sini, serta tidak memaklumkan model yang bakal terpilih untuk dipasarkan.

Terdahulu, MG ZS EV pernah dijangka tiba ke pasaran Malaysia, pada asalnya ia bakal dipasarkan oleh MG Berjaya. Namun perjanjian tersebut dikatakan gagal mencapai kesepakatan, dan kami dimaklumkan baru-baru ini ada pihak lain yang sedang berunding untuk membawa masuk SUV elektrik segmen-B ini, dan berdasarkan kenyataan Zhang, kita akan dapat tahu lebih lanjut mengenainya tidak lama lagi.

SUV elektrik segmen-B ini telah pun mula dijual di Thailand sejak 2019 dan ia salah satu model MG yang dijual di negara itu, selain varian bukan-EV termasuk MG ZS, MG 5, MG 3, MG HS (termasuk varian PHEV), MG EP Plus dan trak pikap MG Extender.

MG ZS EV bakal dijual di Malaysia pada 2022?

Untuk tahun ini, SAIC Motor-CP juga merancang untuk melancarkan tiga lagi model baharu di Thailand, termasuk model facelift bagi MG ZS EV (mungkin model ini juga yang bakal ke pasaran kita) dan MG HS, serta MG One yang diposisikan di antara model segmen-B dan -C.

Pengeluar kereta China tersebut telah melakukan pelaburan besar di Thailand sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Dalam pengumumannya baru-baru ini, syarikat berkenaan turut berkata sebanyak 2.5 bilion baht (sekitar RM316 juta) telah dilaburkan untuk kilang baterinya bagi menyokong produksi domestik untuk EV pada tahun 2023.

“Kami telah pun memiliki fasiliti produksi bateri untuk kenderaan elektrik plug-in hybrid di Chon Buri, tetapi kami mahu mengembangkan kapasiti produksi utnuk menghasilkan bateri BEV untuk menyokong pelan eksport,” kata Zhang yang dilaporkan menerusi Bangkok Post.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Good, bring in more EVs to MY. Hence, more choices and competition will bring the prices down.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required