Proton perkenal minyak enjin premium R3 – dibangun bersama Petronas, dari RM158-RM208 untuk 4 liter

Proton perkenal minyak enjin premium R3 – dibangun bersama Petronas, dari RM158-RM208 untuk 4 liter

Race.Rally.Research atau R3 – ini adalah jenama sayap prestasi dan perlumbaan rasmi untuk Proton seperti badan-badan penala jenama lain seperti Mitsubishi Ralliart dan Nissan Motorsport International (NISMO), ditubuhkan pada 2003. Ketika ia mula-mula diperkenalkan dahulu, R3 bukan sahaja menghasilkan pelbagai peralatan prestasi untuk enjin, suspensi, kit aerodinamik dan sebagainya, malah mewakili nama Proton dalam perlumbaan-perlumbaan litar dan rali sama ada dalam peringkat domestik atau antarabangsa.

Namun sejak akhir-akhir ini, tiada sebarang produk R3 yang boleh dibeli oleh peminatnya, malah perlumbaan yang disertai kini terhad hanya di litar Sepang seperti Malaysia Championship Series (MCS) dan Sepang S1000KM (S1K). Tetapi hari ini, Proton melakukan kejutan untuk mula menjual semula produk dengan jenama R3, dan ia dimulakan dengan penawaran minyak enjin premium R3.

Menurut Proton, minyak enjin premium R3 baharu ini “direka khusus untuk melindungi enjin anda dan meningkatkan prestasi kereta anda”. Dua pilihan minyak enjin premium R3 ini ditawarkan untuk pengguna. Pertama adalah minyak enjin R3 P2 Semi-Synthetic SAE 10W-30 dengan penarafan API SN PLUS ILSAC GF-5. Manakala untuk pengguna yang mahukan lebih prestasi, anda ditawarkan dengan minyak enjin R3 P1 Fully-Synthetic SAE 5W-30 dengan penarafan API SP ILSAC GF-6A.

Kedua-dua minyak enjin ini premium R3 ini dirumus secara khusus untuk kereta “agar dapat meningkatkan, memperkasa dan mengoptimumkan prestasi enjin,” dakwa Proton. Ia dibangunkan berdasarkan minyak asas Etro+ dari Petronas, dan direka dengan salutan penyejukan dinamik untuk mengurangkan haba yang berlebihan dan mengawal suhu, serta membantu mengelakkan kerosakkan pada komponen enjin serta kehilangan prestasi, tambah Proton lagi.

Proton perkenal minyak enjin premium R3 – dibangun bersama Petronas, dari RM158-RM208 untuk 4 liter

Minyak enjin ini dijual pada harga bermula RM158.00 untuk R3 P2 Semi-Synthetic 10W-30, dan RM208.00 untuk R3 P1 Fully-Synthetic 5W-30 – kedua-duanya dalam pek botol empat liter. Namun untuk masa terhad, kedua-dua minyak enjin premium R3 ini akan ditawarkan pada harga pengenalan masing-masing RM128 dan RM178 sehingga 30 April nanti.

Bagi pelanggan-pelanggan sekitar Subang, Shah Alam, mahupun bahagian-bahagian lain di Lembah Kelang, anda boleh mendapatkan minyak enjin premium R3 ini menerusi outlet Lifestyle Boutique yang terletak di dalam bangunan Pusat Kecermelangan Proton (CoE). Selain dari minyak enjin, butik berkenaan turut menjual barangan gaya hidup R3 dan juga Proton seperti kemeja-T, topi, payung, baju kemeja, kotak penyejuk dan lain-lain.

Barangan-barangan ini turut dijual di seluruh negara menerusi pengedar-pengedar Proton yang terpilih seperti yang tertera di atas anda, atau boleh semak di laman sosial rasmi Proton Cars dan juga Proton Motorsport. Proton turut memberi bayangan bahawa banyak lagi barangan-barangan R3 akan diperkenalkan dalam masa beberapa bulan dari sekarang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Toisempoi on Feb 24, 2022 at 8:32 am

    Bagus Proton..sangat2 bagus,Ramai peminat&pgguna tegar proton menantikan produk berprestasi tinggi dari Pihak proton R3.kami amat berbangga! Jenama permotoran sukan negara yang tidak asing dinegara kita ini.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Toisempoi on Feb 24, 2022 at 8:34 am

    Bagus Proton..sangat2 bagus,Ramai peminat&pgguna tegar proton menantikan produk berprestasi tinggi dari Pihak proton R3.kami amat berbangga! Jenama permotoran sukan negara yang tidak asing dinegara kita ini.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required