ANIH jangka Lebuhraya KLK, LPT1 sesak sempena Tahun Baharu Cina – saran pengguna rujuk TTA

ANIH jangka Lebuhraya KLK, LPT1 sesak sempena Tahun Baharu Cina – saran pengguna rujuk TTA

ANIH Berhad (ANIH), pengendali Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak (KLK) dan Lebuhraya Pantai Timur Fasa 1 (LPT1) menjangkakan jumlah trafik lebuh raya kendaliannya meningkat sempena perayaan Tahun Baru Cina yang bakal disambut Selasa hadapan.

Menurut Pengurus Besar Kanan ANIH, Radzimah Mohd Radzi, ini kerana ia kali pertama sejak dua tahun lalu, masyarakat Cina dibenarkan merentas negeri bagi menyambut perayaan itu bersama keluarga berjauhan. Selain itu, orang ramai pelbagai bangsa juga pasti mengambil peluang cuti perayaan ini untuk berkunjung ke mana-mana destinasi pilihan termasuk pulang ke kampung halaman

Justeru, beliau menyarankan agar pengguna kedua-dua lebuhraya terbabit yang merancang perjalanan ke Pahang, Terengganu dan Kelantan mengikut jadual cadangan waktu perjalanan (TTA) yang dikeluarkan ANIH. Sila rujuk gambar di bawah untuk mengetahui TTA terbabit.

ANIH jangka Lebuhraya KLK, LPT1 sesak sempena Tahun Baharu Cina – saran pengguna rujuk TTA

“Sebagai persediaan berdepan jangkaan itu, kami meningkatkan kekerapan jadual sanitasi dan pembersihan di semua kemudahan awam di Rehat dan Rawat (R&R) serta hentian sebelah di sepanjang lebuh raya. Ia bagi memastikan pematuhan kepada prosedur operasi standard (SOP) pergerakan digariskan Kementerian Kesihatan (KKM) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN) bagi mengurangkan penularan wabak COVID-19,” katanya menerusi kenyataan yang dikeluarkan.

Beliau turut berkata, TTA turut diedarkan kepada orang awam bersama 1,400 pelitup muka di plaza tol sepanjang KLK dan LPT1. Dalam masa yang sama, semua pengguna jalan raya dinasihati agar memastikan kenderaan mereka sentiasa dalam keadaan optimum serta mempunyai baki kad Touch N’ Go yang mencukupi sebelum memulakan perjalanan bagi mengelakkan kesesakan di pusat tambah nilai.

“Bagi mereka yang bakal melakukan perjalanan menggunakan KLK dan LPT1, maklumat lebih lanjut, tepat dan terkini tentang keadaan trafik boleh diperoleh menerusi media sosial rasmi Lembaga Lebuhraya Malaysia/ANIH Berhad di Twitter @LLMTrafik @LPTTrafik dan Facebook @Lembaga Lebuhraya Malaysia @Lebuhraya Pantai Timur atau hubungi hotline LLM di 1800-88-7752 dan LPT – Line di 09 5479111/1-700-818-700.

“Manakala pengguna LPT2 boleh mendapatkan maklumat trafik melalui Twitter @LPT2Trafik, papan tanda elektronik di sepanjang lebuh raya atau menghubungi LPT2Line di talian 1800-88-0220,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required