Perlu protokol trafik iring VVIP yang lebih selamat – Yii

Perlu protokol trafik iring VVIP yang lebih selamat – Yii

Susulan kemalangan jalan raya yang melibatkan dua buah kenderana di persimpangan di Kuching, Sarawak, Ahli Parlimen Bandar Kuching Kelvin Yoo mengesa polis untuk untuk merangka protokol trafik yang lebih jelas dan selamat semasa mengiringi pegawai kanan, atau VVIP dan rombongan mereka, laporan Borneo Post.

“Polis trafik yang bertugas sepatutnya melakukan tugas yang lebih baik dalam mengawal lalu lintas bagi memastikan keselamatan, dan lebih penting lagi menjaga keselamatan mangsa kemalangan terlebih dahulu sebelum membenarkan rombongan VVIP terus berlalu,” kata Yii.

Tambah beliau, walau bagaimana pun, dalam kemalangan terbabit, hanya dua buah kereta sahaja yang terlibat dan tiada siapa yang mengalami kecederaan parah. “Bernasib baik juga ia berlaku pada masa bukan puncak, jika tidak, sudah pasti ia mungkin lebih teruk termasuk melibatkan kesesakan trafik,” ujarnya lagi.

Yii turut berkata sekurang-kurangnya apa yang boleh golongan VVIP termasuk meminta staf protokolnya menyemak keadaan, memperoleh maklumat yang diperlukan, menunjukkan kebimbangan kepada mereka yang terlibat dan kemudian “menyelesaikan”. Daripada rakaman kejadian di Kuching oleh orang awam yang disiarkan di Twitter, rombongan terbabit meneruskan perjalanan melalui simpang tersebut tanpa berhenti.

Susulan kejadian ini, prosedur operasi standard dan protokol untuk pengiring VVIP perlu dikaji dan diperbaharui. Sambungnya, “Ini termasuk dengan insiden baru-baru ini yang melibatkan sebuah ambulans terpaksa berhenti dan memberikan laluan kepada pengiring VVIP, walaupun ia berisiko membahayakan nyawa mereka yang berada di dalam ambulans,” katanya.

Ahli Parlimen Bandar Kuching itu juga menggesa pihak berkuasa untuk mengalihkan “simpang kecil berbahaya” di Jalan Lapangan Terbang, tiada ruang yang mencukupi untuk kenderaan memperlahankan trafik untuk menggunakan susur keluar tersebut. “Keselamatan semua mesti diutamakan, dan mereka tidak seharusnya membenarkan jalan pintas sedemikian yang boleh membahayakan orang ramai secara amnya,” tambahnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required