Polis keluarkan 48 saman bagi kesalahan di Jalan Temiang-Pantai — jangan parkir di lorong kecemasan

Polis keluarkan 48 saman bagi kesalahan di Jalan Temiang-Pantai — jangan parkir di lorong kecemasan

Gambar oleh @waihoe007

Laluan di Malaysia yang paling banyak mendapat perhatian ketika ini ialah Jalan Temiang-Pantai di Negeri Sembilan, yang telah menjadi tular kerana dikatakan oleh sesetengah orang menyerupai suasana di New Zealand. Pemandangannya cantik, dan disebabkan itu ramailah yang ingin bergambar di sana. Tetapi, perbuatan itu sangat bahaya.

Untuk berhenti di kawasan berkenaan bagi tujuan bergambar adalah salah, dan polis setakat ini telah mengeluarkan 48 saman di laluan itu — kesalahan utama adalah meletak kenderaan di laluan kecemasan bagi tujuan perjumpaan atau mengambil gambar.

“Tidak salah untuk ambil gambar, tetapi jangan letak kereta anda di lorong kecemasan dan ganggu trafik serta membahayakan pengguna lain,” jelas Ketua Polis Negeri Sembilan, Datuk Mohamad Mat Yusop. Bagaimanapun, setakat ini masih belum berlaku sebarang kemalangan di kawasan tersebut, lapor Sinar Harian.

Polis juga memaklumkan, tiada larangan ke atas aktiviti seperti berbasikal dan berlari di laluan tersebut sekali ia tidak mengganggu trafik ada mendatangkan bahaya terhadap orang lain. Beliau menambah, PDRM dan agensi kerajaan berkaitan akan terus meninjau dan menjalakankan advokasi dari semasa ke semasa di Jalan Temiang-Pantai, yang merupakan jalan persekutuan.

Sebuah kelab kereta baru-baru ini menjadi tular selepas ahlinya meletak kenderaan di lorong kecemasan di kedua-dua arah untuk tujuan mengambil gambar. Tidak salah untuk bergambar, tetapi bertimbang rasalah juga kepada pengguna jalan yang lain. Dan pastikan keadaan semuanya selamat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required