MBSJ akan kenakan peraturan had parkir dua-jam di kawasan sibuk — libatkan Subang, Taipan, Sunway

MBSJ akan kenakan peraturan had parkir dua-jam di kawasan sibuk — libatkan Subang, Taipan, Sunway

Untuk mengelak masalah parkir di kawasan padat, Majlis Perbandaran Subang Jaya (MBSJ) memperkenalkan satu pendekatan baru, dengan meletakkan had dua jam maksimum bagi kawasan-kawasan berkenaan.

Menurut Datuk Bandar Subang Jaya, Johary Anuar, MBSJ merancang untuk melaksanakan pendekatan tersebut bermula 1 Jun dan kawasan komersial yang berpotensi dalam bidang kuasa majlis itu sedang dalam penilain, termasuk USJ 9 dan 10 (Taipan), SS19, Bandar Puteri Puchong dan Bandar Sunway.

“Semua ini akan dikenali sebagai ‘zon parkir dua-jam’. Kami juga mengkaji jalan serta kawasan lain. Kadar bagi semua zon ini adalah 60 sen bagi setengah jam dan RM1.20 sejam,” jelasnya seperti dilaporkan The Star. Johary juga menjelaskan langkah itu telah dipertimbangkan sejak beberapa waktu sebelum ini.

MBSJ akan kenakan peraturan had parkir dua-jam di kawasan sibuk — libatkan Subang, Taipan, Sunway

“Kami mensasarkan untuk menjadikan kemudahan parkir tepi jalan tersedia untuk pengunjung ke kawasan itu dan bukannya didominasi oleh mereka yang bekerja di situ. Kami akan memperkenalkan sistem untuk meninjau kenderaan yang diparkir di kawasan berkenaan untuk memaklumkan penguatkuasa kami sekiranya ada kenderaan yang diparkir lebih daripada masa yang dibenarkan,” tambahnya.

Dalam perkembangan lain, sistem parkir awam MBSJ juga akan beralih sepenuhnya kepada bayaran online bermula 1 April. Ini bermakna, penggunaan kupon gores dan bayaran di mesin akan berakhir pada 31 Mac, dan akan digantikan e-kupon dan aplikasi mudah alih. Aplikasi ketika ini, seperti Smart Selangor Parking, Flexi Parking, Jom Parking serta e-wallet Boost dan Touch ‘n Go akan terus diterima.

Mereka yang tidak memiliki telefon pintar boleh membayar parkir di vendor sah e-kupon. Mereka yang memiliki kupon parkir yang belum digunakan pula akan diberi pulangan wang sebelum 31 Mac. Perincian proses dan lokasi untuk itu akan diumumkan kelak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required