Parkir automatik di KLCC kini boleh guna Setel

Parkir automatik di KLCC kini boleh guna Setel

Pengguna kini boleh menggunakan e-wallet Setel untuk ruang letak kereta automatik di Suria KLCC, dengan beberapa lagi lokasi seperti Pusat Persidangan KLCC dan Lot 91 KLCC juga akan menggunakan sistem berkenaan di masa hadapan. Ini bagaimana cara ia berfungsi.

Pertama sekali, anda perlu mendaftar sebagai pengguna Setel dan masukkan perincian dalam menu “Parking”, yang berada dalam seksyen “More” dalam aplikasi — hanya perlu pastikan ia dari versi terkini.

Selepas kenderaan anda siap ditambah, sentuh butang di sebelah nombor plat dan masukkan PIN/pengenalan biometrik untuk membolehkan pembayaran parkir automatik. Anda boleh mendaftar lebih daripada satu kenderaan di bawah akaun anda tetapi hanya satu kenderaan yang boleh dimanfaatkan dalam satu-satu masa dan perlu dipilih bagi sesi parkir automatik berkenaan.

Dari sini, anda perlu masuk melalui lorong khas Setel di Suria KLCC. Sistem pengesanan nombor plat automatik (ANPR) akan mengimbas nombor kenderaan anda dan mengesahkan sama ada kenderaan berkenaan boleh dibenarkan masuk. Anda boleh memeriksa tempoh parkir dan perincian lain dalam masa nyata menggunakan aplikasi Setel selepas parkir.

Parkir automatik di KLCC kini boleh guna Setel

Ketika keluar, ANPR akan sekali lagi mengimbas nombor plat kenderaan anda dan menamatkan sesi parkir, dengan bayaran parkir ditolak secara automatik daripada baki e-wallet Setel. Walaupun anda boleh masuk ruang parkir dengan baki rendah (tiada had minimum diperlukan), anda tidak akan dibenarkan untuk pergi sekiranya tidak cukup jumlah bayaran parkir. Buat masa ini, anda hanya boleh membayara menggunakan e-wallet Setel, dengan kaedah bayaran lain akan ditambah kelak.

Tidak seperti kaedah bayaran parkir lain, anda tidak perlu membayar di kiosk sebelum keluar atau menyentuhkan kad di pengimbas. Sebagai contoh, sistem parkir pintar di Sunway Pyramid juga menggunakan ANPR, tetapi anda perlu mambayar di kiosk, menyentuh kad ketika keluar atau imbas kod QR untuk membayar. Dah boleh cuba Setel?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required