Rapid, DBKL sediakan laluan bas di koridor Jalan Ipoh

Rapid, DBKL sediakan laluan bas di koridor Jalan Ipoh

Rapid Bus dan DBKL telah melancarkan projek rintis laluan bas di bandaraya Kuala Lumpur, terutamanya di koridor Jalan Ipoh. Ia telah pun bermula sejak 1 Mac lalu dan ujian rintis ini akan berlangsung sehingga 30 April 2022. Laluan bas berkenaan akan beroperasi pada setiap hari Isnin hingga Jumaat, dari jam 6 pagi hingga 8 malam, dan laluan terbabit boleh digunakan untuk semua kenderaan pada hujung minggu 9Sabtu dan Ahad) serta cuti umum.

Inisiatif ini adalah bagi mengurangkan masa perjalanan untuk bas, selain menilai pengalaman menggunakan perkhidmatan ini serta meningkatkan keselamatan untuk penumpang, ujar Rapid Bus.

Jalan utama yang terlibat ialah Jalan Raja Laut, Jalan Tunku Abdul Rahman, Jalan Sultan Azlan Shah dan Jalan Dang Wangi. Ia melibatkan bas untuk laluan 171 (hab Wira Damai ke Lebuh Ampang melalui Sentul), 173 (Taman Jasa Utama ke Leboh Ampang), 180 (Taman Dato Senu ke hab Pasar Seni), 190 (Desa Sri Hartamas ke Lin Ho Jalan Lekiu) dan 191 (Terminal Sri Segambut ke Monorel Chow Kit).

“Projek rintis ini adalah untuk kelancaran trafik bagi bas Rapid KL, yang membolehkan ia sampai ke destinasi masing-masing lebih cepat tanpa bercampur dengan kenderaan lain di laluan yang sama, selain menjimatkan masa para penumpang. Secara tidak langsung, ia juga meningkatkan keselamatan penumpang apabila mereka menaiki atau turun kerana perhentian bas tidak akan bercampur dengan kenderaan persendirian yang berhenti atau diletakkan di situ mahu pun di bahu jalan,” ujar CEO Rapid Bus, Mohammad Yazurin Sallij.

Tambah beliau lagi, “Ia juga untuk mengurangkan risiko kemalangan yang melibatkan penumpang bas dan kenderaan persendirian apabila bas terpaksa berhenti di pertengahan jalan untuk menurunkan atau mengambiul penumpang (sekiranya perhentian bas terdapat halangan). Ia selari dengan prinsip operasi Rapid KL yang meletakkan keselamatan penumpang di tangga teratas.” Malahan beliau turut berharap sepanjang tempoh ujian ini, pengguna jalan raya yang lain juga akan mengikut peraturan yang tersedia dan tidak menggunakan laluan bas yang dikhaskan ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required