Rolls-Royce Ghost Black Badge 2022 kini tiba di M’sia — tema kemasan gelap, lebih kuasa, dari RM1.8 juta

Rolls-Royce Ghost Black Badge 2022 kini tiba di M’sia — tema kemasan gelap, lebih kuasa, dari RM1.8 juta

Rolls-Royce pertama kali memperkenalkan model Black Badge pada 2016 untuk disasarkan kepada golongan lebih muda. Ia menggunakan asas penawaran sedia ada, tetapi turut diterapkan dengan kejuruteraan semula untuk mengubah perwatakannya untuk lebih berprestasi dan menawan.

Ia akhirnya terbukti berhasil, dengan lebih 27% pesanan global keluarannya melibatkan versi Black Badge. Untuk itu, tidak mengejutkan bahawa model Ghost generasi kedua turut menerima versi Black Badge ini. Ia telahpun dilancarkan di Malaysia oleh Rolls-Royce Motor Cars Kuala Lumpur dengan harga jualan bermula RM1.8 juta — harga sebelum cukai dan pilihan lain. Contoh yang dipaparkan dalam gambar ini misalnya lengkap dengan aksesori pilihan dan dijual pada harga RM2.4 juta sebelum cukai.

Ghost Black Badge dibezakan oleh beberapa kemasan penampilan. Paling utama ialah warna gril Pantheon dan lambang Spirit of Ecstasy yang ikonik itu. Kedua-duanya diberikan kemasan elektrolit krom dengan proses khusus untuk mendapatkan penyudah unik seperti itu. Ia kemudiannya digilap dengan tangan untuk mendapatkan kesan akhir.

Rolls-Royce Ghost Black Badge 2022 kini tiba di M’sia — tema kemasan gelap, lebih kuasa, dari RM1.8 juta

Model ini juga ditawarkan dalam pilihan warna badan yang berlainan. Selain warna hitam seperti kebiasaannya, Black Badge ini juga hadir dalam warna putih seperti yang ditunjukkan ini, untuk memberikan kontras lebih menarik dan berbeza daripada kemasan hitam yang menghiasinya. Satu kelainannya, jalur sisi badan yang dilihat ini disempurnakan oleh Mark Court, satu-satunya individu di Rolls-Royce yang menggalas tugasan ini.

Ciri lain yang perlu disebutkan ialah rim 21-inci, dengan rekaan yang khas untuk Ghost Black Badge ini — hadir dengan perincian gentian karbon dengan keseluruhannya 44 lapisan kesemuanya.
Ini bertujuan menjadikannya lebih kukuh dan ringan sekaligus.

Di dalam, semuanya serba mewah. Terdapat juga kemasan gentian karbon digunakan; agak jarang disertakan pada model lain Rolls-Royce sebelum ini yang lebih ingin menampilkan kemewahan elegan dengan material kayu yang lebih dominan, walaupun kemasan kayu ini masih lagi boleh dilihat disertakan.

Rolls-Royce Ghost Black Badge 2022 kini tiba di M’sia — tema kemasan gelap, lebih kuasa, dari RM1.8 juta

Kereta ini menggunakan enjin 6.75 liter V12 turbo berkembar sama seperti yang ada sebelum ini, tetapi dengan janaan yang lebih tinggi — 600 PS (592 hp) atu 29 PS (28 hp) lebih tinggi daripada Ghost biasa. Tork maksimum juga lebih 50 Nm menjadi 900 Nm. Transmisi automatik ZF lapan-kelajuan dan sistem pacuan semua roda menjadi padanannya.

Ghost Black Badge ini juga datang dengan mod “Low”, mod Sport untuk model ini. Jika diaktifkan, semua 900 Nm tersedia dari 1,750 rpm, penukaran gear ditingkatkan sebanyak 50% ketika pendikit ditekan 90%, dengan ngauman enjin yang lebih garang disumbangkan juga oleh sistem ekzos baru.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required