Sime Darby Motors bekerjasama dengan TOC untuk naik taraf kemahiran juruteknik EV tempatan

Sime Darby Motors bekerjasama dengan TOC untuk naik taraf kemahiran juruteknik EV tempatan

Sime Darby Motors (SDM) telah berganding bahu dengan TOC Automotive College untuk melancarkan program bagi menaik taraf kemahiran juruteknik Kenderaan Elektrik (EV) yang berkhidmat untuk jenama automotif global yang diwakili SDM. Program ini adalah sebahagian daripada usaha Sime Darby Motors untuk memberi peluang kepada bakat-bakat tempatan dalam sektor automotif untuk meningkatkan kemahiran masing-masing.

Menerusi kerjasama ini, latihan yang diberikan oleh TOC Automotive College akan melengkapi latihan servis dan penyenggaraan EV yang diterima daripada syarikat-syarikat prinsipal jenama SDM, termasuk BMW, Ford, Hyundai, Jaguar, Land Rover, MINI dan Volvo. Ia akan menjamin pendidikan dan pendedahan kepada teknologi terkini dan amalan bertaraf dunia bagi semua juruteknik EV SDM secara berterusan.

“Juruteknik kami telah menimba ilmu pengetahuan yang kukuh dan pengalaman praktikal menerusi latihan yang disediakan oleh syarikat-syarikat prinsipal kami yang bertaraf dunia. Kerjasama dengan TOC ini bertujuan menawarkan peluang pembelajaran lebih tinggi untuk melahirkan sekumpulan juruteknik berwibawa yang dilengkapi dengan kemahiran dan ilmu pengetahuan terkini, memandangkan terdapat permintaan semakin meningkat bagi EV di Malaysia.

Sime Darby Motors bekerjasama dengan TOC untuk naik taraf kemahiran juruteknik EV tempatan

“Ini juga akan menyumbang kepada usaha Kerajaan untuk membina bakat yang cekap dan mahir, demi menyokong pertumbuhan dan pembangunan ekonomi negara,” kata Jeffrey Gan, Pengarah Urusan, Peruncitan dan Pengedaran, Sime Darby Motors.

Kumpulan pertama peserta terdiri daripada 20 orang juruteknik yang telah mendaftarkan diri untuk program yang berjalan selama tiga bulan bermula daripada Mei 2022. Antara modul-modul penting yang akan diajar termasuk prinsip dan konsep elektrifikasi dan penghibridan, keselamatan dan pengendalian sistem serta aktiviti amali seperti diagnostik, pengujian dan kerja pembaikan.

Program latihan berterusan ini adalah sebahagian penting daripada peta hala tuju SDB dan pelaburannya dalam pembangunan ekosistem EV, demi menyokong rancangannya untuk menjual dan mengedarkan produk berteknologi lebih hijau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required