Volkswagen Tiguan Allspace 2022 facelift diperkenal di M’sia — Elegance, R-Line 4Motion, dari RM175k

Volkswagen Tiguan Allspace 2022 facelift diperkenal di M’sia — Elegance, R-Line 4Motion, dari RM175k

Kurang dua tahun selepas diperkenalkan di Malaysia, Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM) kini memperkenalkan pula versi facelift bagi model SUV Tiguan AllSpace dalam dua varian; 1.4 TSI Elegance dan 2.0 TSI R-Line 4MOTION baru yang dipasang di Pekan, Pahang. Dua varian ini masing-masing dijual pada harga RM175,346 dan RM220,527.

Kedua-dua varian ini menerima gril yang telah direka semula, bampar hadapan baru dan lampu utama lebih kemas. Pembaharuan rekaan lain yang dilakukan termasuklah jalur lampu LED, perkataan “Tiguan” pada bahagian belakang dan logo baru Volkswagen.

Penambahbaikan juga dilakukan terhadap ruang dalamannya. Ini melibatkan sistem infotainmen Discover Pro bersaiz 9.2” generasi baru yang menyokong ciri Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar, arahan suara, sistem navigasi binaan dalam dan banyak lagi.

Volkswagen Tiguan Allspace 2022 facelift diperkenal di M’sia — Elegance, R-Line 4Motion, dari RM175k

Stereng sports multi-fungsi kini boleh dioperasi melalui butang kawalan haptik untuk ketersambungan yang lancar. Butang-butang dan tombol panel pendingin hawa juga telah dinaik taraf. Aspek keselesaan untuk pemandu dan penumpang hadapan dipertingkatkan menerusi tempat duduk dengan suhu aktif. Tempat duduk dengan liang pengudaraan ini menawarkan ciri penyejuk dan pemanas untuk disesuaikan dengan cuaca semasa. Ruang yang tersedia juga sangat luas, dengan 1,775 liter, dengan pelbagai konfigurasi tempat duduk.

Bagi varian R-Line 4MOTION pula, terdapat beberapa sentuhan mewah khas yang diberikan untuknya, termasuk sistem bunyi Harman Kardon 480-watt dengan 10-pembesar suara. Bagi varian Elegance, ia kini juga datang dengan pilihan mod pemanduan — Eco, Normal, Sport dan Individual.

Aspek keselamatan menjadi keutamaan dengan penambahan sistem Lane Assist untuk kedua-dua varian. Ia akan mengesan sekiranya kenderaan bergerak ke laluan lain tanpa memberi isyarat, sebelum menggerakkan semula kenderaan ke laluan asal. Sistem tersebut juga mengesan bucu jalan, bonggol, rumput tepi jalan dan garis jalan. Amaran dalam bentuk bunyi dan visual akan diaktifkan sekiranya pemandu tidak memberi sebarang maklum balas dalam tempoh tertentu.

Volkswagen Tiguan Allspace 2022 facelift diperkenal di M’sia — Elegance, R-Line 4Motion, dari RM175k

Model ini kekal menggunakan enjin yang sama — Elegance dikuasakan oleh unit 1.4 liter turbocas empat-silinder yang menghasilkan 150 PS dari 5,000 hingga 6,000 rpm dan 250 Nm tork antara 1,500 hingga 3,500 rpm. Ia digandingkan dengan transmisi DSG klac basah berkembar yang menyalurkan kuasa ke roda depan.

Bagi R-Line, ia menggunakan unit 2.0 liter yang menghasilkan 220 PS dari 4,500 hingga 6,200 rpm dan 350 Nm antara 1,500 dan 4,400 rpm. Ia memanfaatkan transmisi DSG tujuh-kelajuan dan sistem pacuan semua roda 4Motion. Kadar penggunaan minyak sebanyak 7.3 liter bagi setiap 100 km untuk Elegance, sementara R-Line dengan 8.7 liter bagi setiap 100 km.

Sokongan lepas jualan merangkumi penyelenggaraan percuma selama tiga-tahun, jaminan lima-tahun tanpa had perbatuan dan bantuan tepi jalan untuk lima-tahun.

Volkswagen Tiguan Allspace Elegance 2022

Volkswagen Tiguan Allspace R-Line 4MOTION 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required