Hyundai Grand Creta 2022 – SUV tujuh tempat duduk sama seperti Alcazar, enjin petrol 2.0L atau diesel 1.5L

Hyundai Grand Creta 2022 – SUV tujuh tempat duduk sama seperti Alcazar, enjin petrol 2.0L atau diesel 1.5L

Hyundai telah memperkenalkan sebuah SUV tujuh tempat duduk baru yang akan dijual di Amerika Latin serta Afrika Selatan, iaitu Grand Creta. Jika ada yang mengatakan ia nampak familiar, ini adalah kerana ia sebenarnya sama sahaja dengan Alcazar, cuma namanya sahaja ditukar.

Juga seperti Alcazar, Grand Creta ini dibina atas platform K2, yang turut digunakan untuk kereta saiz biasa seperti Creta dan Venue. Pilihan enjin juga sama, iaitu termasuk unit petrol empat silinder 2.0 liter Nu berkuasa 159 PS pada 6,500 rpm dan 191 Nm tork pada 4,500 rpm.

Terdapat juga enjin diesel turbo empat silinder 1.5 liter U2 CRDi, yang mampu menghasilkan 115 PS pada 4,000 rpm dan 250 Nm, dan kedua-dua enjin ini menghantar kuasa kepada roda hadapan melalui sama ada kotak gear manual atau automatik enam kelajuan.

Berkenaan dimensi, ukuran Grand Creta ini sama sahaja seperti Alcazar, iaitu 4,500 panjang, 1,790 mm lebar, 1,675 mm tinggi dan jarak roda 2,760 mm. Rekaan luar dan dalam SUV ini juga tidak diubah.

Di Afrika Selatan, Grand Creta akan ditawarkan dalam dua varian, bermula dengan Executive yang datang dengan rim 17 inci, lampu utama LED, enam beg udara, pendingin hawa manual, sistem infotainmen dengan skrin sesentuh lapan inci, kamera dan pengesan undur, balutan kulit sintetik serta pengecas tanpa wayar.

Varian Elite yang lebih tinggi pula diberi rim 18 inci, pendingin hawa automatik, pengesan jarak hadapan, sistem tanpa kunci dan butang pemula enjin, bumbung panoramik, meja boleh lipat di tempat duduk baris kedua, tempat duduk pemandu kawalan elektronik, panel instrumen digital 10.2 inci dan mod pemanduan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required