Hyundai Alcazar dilancar di India – SUV tiga-barisan terima tiga kemasan, dua enjin; harga dari RM91k

Hyundai Alcazar dilancar di India – SUV tiga-barisan terima tiga kemasan, dua enjin; harga dari RM91k

Hyundai Alcazar, model SUV tiga-barisan tempat duduk baharu yang diasaskan dari Creta, kini telah pun dilancarkan di India. Malahan konfigurasi tempat duduknya juga boleh ditatapkan dengan beberapa cara. Pelanggan bukan sahaja boleh memilih antara tiga kemasan (Prestige, Platinum dan Signature), malah ia juga diberikan dua larasan tempat duduk, dua enjin dan dua transmisi.

Bermula dengan penjana kuasa, Alcazar mempunyai pilihan unit 2.0 liter Nu empat-silinder petrol yang mampu memberikan sehingga 159 PS pada 6,500 rpm dan tork 191 Nm pada 4,500 rpm. Selain itu, unit 1.5 liter U2 CRD-i empat-silinder turbodiesel dengan 115 PS pada 4,000 rpm dan tork 250 Nm turut ditawarkan.

Kedua-dua enjin juga boleh dipadankan sama ada dengan transmisi automatik atau manual enam-kelajuan, bergantung pada pilihan kemasan dan larasan tempat duduk. Spesifik untuk varian automatik ialah pemilihan mod pemanduan (Comfort, Eco dan Sport), mod kawalan cengkaman (Snow, Sand dan Mud), pedal penukar gear dan kawalan kelajuan. Berkaitan dengan konfigurasi, semua model Alcazar adalah pacuan roda-hadapan dan didatangkan dengan tangki minyak 50 liter secara standard.

Untuk dimensinya, Alcazar berukuran 4,500 mm panjang, 1,790 mm lebar, 1,675 mm tinggi dengan jarak roda cecah 2,760 mm, di mana Hyundai mendakwa ia adalah yang terpanjang dalam segmennya. Untuk sesetengah konteks, Perodua Aruz memiliki tambahan +65 mm bagi panjang dan lebih tinggi (+30 mm), tetapi kurang lebar sebanyak 95 mm dan jarak roda juga kurang 75 mm, berbanding SUV Hyundai ini.

Hyundai Alcazar dilancar di India – SUV tiga-barisan terima tiga kemasan, dua enjin; harga dari RM91k

Bagi ruang dalamanya, Alcazar boleh dispesifikkan sama ada enam atau tujuh tempat duduk. Di mana konfigurasi enam tempat duduk adalah dengan bentangan kedudukan 2-2-2 di mana barisan kedua mempunyai tempat duduk kapten. Tempat duduk di antara konsol tengah pula ditempatkan pengecas tanpa wayar, ruang storan dan pemegang cawan. Sementara pilihan tujuh tempat duduk pula menerima bangku yang boleh dipisahkan secara nosbah 60:40 dan memiliki perehat tangan di bahagian tengah – kedua-dua tempat duduk dengan bentangan 50:50 untuk barisan ketiga.

Bagi kelengkapannya, Prestige didatangkan dengan roda aloi potongan-berlian 17-inci dan juga unit LED bagi lampu utama, lampu nyalaan siang, lampu kabus, lampu posisi dan lampu belakang. Senarai kit juga termasuk upholstery fabrik coklat cognac, paparan kluster instrumen Supervision tujuh-inci, sistem pencahayaan ambien 64-warna, bumbung suria panoramik larasan kuasa kawalan-suara, brek parkir elektronik dengan penahan auto dan kemasukan tanpa kunci serta butang penghidup enjin.

Lain-lain ciri standard yang diberikan termasuklah pendingin hawa automatik dengan corong untuk ketiga-tiga barisan tempat duduk (barisan ketiga dengan fungsi kawalan kelajuan kipas), air purifier dengan paparan AQI (automatik sahaja), port pengecasan USB untuk ketiga-tiga baridsan, skrin sesentuh infotainmen 10.25-inci dengan navigasi, sistem ketersambungan kereta Hyundai Blue Link, serta sokongan Android Auto dan Apple CarPlay, dan juga sistem bunyi Arkamys bersama enam-pembesar suara.

Bagi Platinum pula, ia diberikan tambahan aloi 18-inci, lampu puddle, kluster instrumen digital 10.25-inci, upholstery kulit, kusyen perehat kepala untuk barisan kedua, tempat duduk pemandu larasan kuasa lapan-hala, sistem bunyi Bose dengan enam-pembesar suara dan pemijak sisi (automatik sahaja). Varian tertinggi, Signature pula menerima ciri yang lebih lengkap berbanding Platinum, termasuk elemen rekaan luaran dwi-ton dan tempat duduk hadapan dengan ventilasi.

Hyundai Alcazar dilancar di India – SUV tiga-barisan terima tiga kemasan, dua enjin; harga dari RM91k

Klik untuk besarkan

Untuk keselamatan dan bantuan pemandu, semua model Alcazar didatangkan dengan dua beg udara, ABS, EBD, ESC, pengurusan kestabilan kenderaan, bantuan mula mendaki, sistem pemantauan tekanan tayar, sistem kepekaan kelajuan, pengunci pintu automatik penderia-kelajuan, isyarat berhenti kecemasan, kamera pandang belakang, cagak Isofix dan lampu utama automatik.

Varian Platinum dan Signature menerima tambahan beg udara tirai dan sisi, bersama monitor pandangan sekeliling, pemantauan titik buta, dan tali pinggang hadapan dengan larasan ketinggian. Sementara Signature ditambahkan dengan ciri penderia parkir hadapan.

Bagi harganya pula, Alcazar bermula pada 1.63 juta rupee (RM91,097) untuk model asas Prestige dengan penjana kuasa petrol, manual dan tujuh tempat duduk. Manakala yang paling mahal pula ialah Signature dengan penjana kuasa diesel, automatik dan enam tempat duduk yang berharga 1.999 juta rupees (RM111,725).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required