Hyundai Creta facelift 2022 dilancarkan di Indonesia – 4 varian CKD, 1.5L NA; harga dari RM81k-RM116k

Hyundai Creta facelift 2022 dilancarkan di Indonesia – 4 varian CKD, 1.5L NA; harga dari RM81k-RM116k

Baru pagi tadi foto rasmi Hyundai Creta facelift 2022 disebarkan sebelum ia dilancarkan di Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS). Petang ini SUV berkenaan telah pun dilancarkan secara rasmi dalam acara berkenaan yang membuka tirainya mulai hari ini.

Ia ditawarkan dengan empat varian, bermula dengan model asas Active yang dijual pada harga 279 juta rupiah (RM81k), diikuti dengan varian Trend yang berharga 299 juta rupiah (RM87k), Style pada harga 359 juta rupiah (RM105k) dan model spesifikasi penuh Prime berharga 397.5 juta rupiah (RM116k). Produksinya dilaksanakan di kilang yang baru ditubuhkan di Cikarang (Jawa Barat) yang dikendalikan oleh PT Hyundai Motor Manufacturing Indonesia (HMMI).

Kesemua varian menerima enjin yang sama iaitu unit Smartstream G1.5 naturally-aspirated petrol, dengan hamburan kuasa 115 PS pada 6,300 rpm dan tork 144 Nm pada 4,500 rpm. Pacuan disalurkan ke roda hadapan menerusi iVT (intelligent variable transmission) atau manual enam-kelajuan. Rotary dial juga membenarkan pemandu memilih empat mod pemanduan (eco, comfort, smart dan sport), serta dua mod cengkaman – sand dan mud.

Hyundai Creta facelift 2022 dilancarkan di Indonesia – 4 varian CKD, 1.5L NA; harga dari RM81k-RM116k

Bagi saiznya, SUV segmen-B yang dipertingkatkan ini berukuran 4,315 mm panjang, 1,790 mm lebar, 1,630 mm tinggi dan jarak rodanya pula 2,610 mm. Ia juga agak ringan iaitu sekitar 1,165 kg (+10 kg untuk varian spesifikasi penuh), dan semuanya diberikan roda aloi potongan berlian 17-inci dengan dibaluti tayar 215/60.

Ia turut ditawarkan dengan tujuh warna pilihan – Creamy White Pearl, Galaxy Blue Pearl, Titan Grey Metallic, Magnetic Silver Metallic, Midnight Black Pearl, Glowing Silver Metallic, dan warna eksklusif Dragon Red Pearl. Gril permata parametrik merupakan ciri baharu dan standard untuk semua varian.

Bergantung pada varian, Creta juga menerima lampu nyalaan siang (DRL) LED tersembunti di antara hujung gril, lampu utama reflektor LED, sistem kemasukan tanpa kunci dengan butang penghidup enjing dan lampu belakang kombinasi LED.

Hyundai Creta facelift 2022 dilancarkan di Indonesia – 4 varian CKD, 1.5L NA; harga dari RM81k-RM116k

Ciri dalaman termasuk paparan skrin sesentuh lapan-inci secara standard, pembesar suara bergantung pada kemasan iaitu antara empat hingga lapan unit (dengan Bose). Ia juga diberikan kamera pandangan belakang, pedal penukar gear, bumbung suria panoramik, alas pengecasan tanpa wayar untuk peranti yang boleh digunakan dengan Qi, pencahayaan mood ambian, tempat duduk dengan pengaliran udara dan kawalan suhu automatik zon-tunggal bersama sistem pembersihan udara dalaman (air purification).

Untuk aspek keselamatan, ia diberikan kelengkapan Hyundai SmartSense, tetapi tidak secara keseluruhan. Untuk tiga model tertinggi bermula Trend, ia diberikan sistem pemantauan tekanan tayar dan pemantauan pandangan belakang pemandu secara standard. Sementara Style ditambah dengan bantuan mengelak pelanggaran titik buta, bantuan mengelak pelanggaran trafik lintasan belakang, amaran keluar selamat dan kepekaan penumpang belakang.

Manakala bagi varian paling mahal, Prime, ditambah dengan bantuan mengelak pelanggaran hadapan (AEB), bantuan kekal lorong, bantuan ikut lorong dan bantuan lampu tinggi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required