M’sia antara negara paling tertekan untuk memandu

M’sia antara negara paling tertekan untuk memandu

Bila memandu dalam keadaan trafik yang sesak, memang cukup menyebalkan. Apatah lagi kalau tika itu, kita mahu cepat sampai ke destinasi kerana ada urusan penting, kecemasan dan sebagainya. Tapi apa nak buat, kalau jalan yang dilalui itu sesak. Kalau nak tahu, Malaysia telah disenaraikan sebagai salah sebuah negara yang paling tertekan untuk memandu, menurut kajian yang dikeluarkan olah Confused.com.

Tinjauan yang dilakukan itu telah mengambil kira faktor seperti kualiti jalan raya, tahap kesesakan, bilangan kamera kelajuan dan kemalangan maut sebelum memberikan setiap negara skor secara keseluruhan (dengan jumlah penuh 100 mata). Dalam sejumlah 48 negara yang dianalisa, Emiriah Arab Bersatu (UAE) telah menduduki tempat teratas (skor sebanyak 88/100) dalam carta negara yang paling tertekan untuk memandu.

Manakala Malaysia menduduki tangga ke-lapan dengan skor sebanyak 72/100, menjadikan kita sebagai wakil ASEAN yang paling teratas di dalam carta ini. Menurut kajian terbabit, negara kita mempunyai lebih kurang 91.5 kenderaan bagi setiap kilometer, dan purata satu kamera kelajuan untuk setiap 995.88 km.


Klik untuk besarkan imej

Sebagai perbandingan, negara jiran kita, Singapura, menduduki tempat ke-17 dengan 192.2 kereta untuk setiap km. Bagi kualiti infrastruktur jalan, ia menerima skor sebanyak 90.9/100 (yang tertinggi dalam keseluruhan kajian), berbanding kita dengan 72.4 mata. Berdasarkan sistem permarkahan, kualiti infrastruktur jalan kita sebenarnya setanding dengan Jerman (71.7 mata) dan Sweden (71.9 mata).

Manakala bagi kadar kemalangan jalan raya, UAE sekali mencatatkan rekod yang kurang memberangsangkan dengan 2,724 kes bagi setiap 100,000 penduduk, diikuti dengan India dan Chile masing-masing 1138 dan 980 kematian. Hong Kong pula menduduki tempat ke-empat dengan 216 kematian bagi setiap 100,000 populasi, sementara Thailand di tempat ke-sembilan dengan 31 kes.


Klik untuk besarkan imej

Berkenaan dengan tahap kesesakan, UAE mencatatkan 552.5 kenderaan bagi setiap km dan secara puratanya memiliki 1.45 kamera kelajuan bagi setiap jarak kilometer. Walau bagaimanapun, ini sangat bertentangan dengan skor yang sangat tinggi yang diperolehi Hong Kong iaitu 0.17 kamera setiap km. Manakala negara yang direkodkan sebagai mempunyai kualiti infrastruktur jalan yang paling teruk ialah Zimbabwe, Romania, Brazil dan Filipina.

Lima negara yang menduduki tangga teratas dalam senarai negara yang paling kurang tertekan untuk memandu ialah Denmark, diikuti oleh Finland, Jepun, Sepanyol dan Arab Saudi.

10 negara paling tertekan untuk memandu ialah:

1. Emiriah Arab Bersatu (UAE)
2. Bulgaria
3. Turki
4. Itali
5. Hong Kong
6. Republik Czech
7. Belgium
8. Malaysia
9. Brazil
10. Argentina

10 negara yang paling kurang tertekan untuk memandu ialah:

1. Denmark
2. Finland
3. Jepun
4. Sepanyol
5. Arab Saudi
6. Australia
7. USA
8. Sweden
9. Hungary
10. Slovakia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required