Acura keluar dari pasaran China kerana tak laku

Acura keluar dari pasaran China kerana tak laku

China merupakan pasaran automotif terbesar di dunia, sebab itulah mengapa ia begitu istimewa bagi sesetengah jenama sehingga banyak model yang dihasilkan khas untuk negara tersebut sahaja dan tidak di bawa keluar. Namun bukan semua boleh mendapatkan ‘nasi’ mereka dengan mudah dalam ‘periuk’ yang besar ini – terbaharu, divisi mewah Honda iaitu Acura dilaporkan akan keluar dari pasaran China.

Menurut laporan CarNewsChina, Acura China yang diuruskan oleh GAC Acura sudahpun membuat pengumuman kepada pelangganya bahawa produksi dan jualan model-model Acura akan dihentikan di negara tersebut pada 2023.

Laporan berkenaan turut menyatakan bahawa staf-staf GAC acura akan diserapkan ke GAC Honda, bagi membolehkan mereka fokus terhadap perniagaan elektrifikasi di China. Manakala untuk pemilik-pemilik Acura sedia ada, khidmat servis selepas jualan kereta-kereta mereka juga akan diambil alih oleh GAC Honda.

Acura keluar dari pasaran China kerana tak laku

Acura baru sahaja masuk ke pasaran China pada 2016, dimulakan dengan pelancaran SUV Acura CDX iaitu versi lebih mewah Honda HR-V yang disasarkan untuk berhadapan terus dengan BMW X3. Ia kemudiannya diikuti dengan model khas untuk pasaran China iaitu sedan Acura TLX-L, serta SUV lebih besar, Acura RDX.

Ketiga-tiga model ini diproduksi di China, manakala model halo Acura NSX masih diimport dari satu-satunya kilang yang menghasilkannya iaitu Performance Manufacturing Center (PMC) yang terletak di Marysville, Ohio, Amerika Syarikat.

Portal automotif China tersebut menyatakan bahawa punca utama Acura menarik diri dari pasaran China adalah kerana prestasi jualannya yang tidak memberangsangkan. Jualan tertinggi tahunan yang pernah dicatatkan oleh Acura di China adalah pada 2019, dengan jumlah jualan keseluruhan 14,710 unit kenderaan. Manakala pada 2021 ia hanya mampu menjual sebanyak 6,554 unit kereta.

Acura keluar dari pasaran China kerana tak laku

Walaupun keputusan ini dilihat muktamad, Acura berkemungkinan akan kembali semula ke China selepas Honda mula menghasilkan model-model elektrik penuh. Sebelum ini, Honda telahpun mengumumkan rancangan mereka kearah elektrifikasi, bermula dengan model e:NP1 dan e:NS1 yang hampir bersedia untuk dipasarkan di China.

Selepas dua model berkenaan, ia akan diikuti dengan versi produksi untuk model konsep e:N SUV, GT dan Coupe dalam masa lima tahun. Model-model tersebut dilihat lebih premium, ditawarkan dalam versi pacuan roda belakang dan AWD, dan mungkin akan dijual dengan lencana Acura.

Menurut Honda, mereka kini merancang untuk memperkenalkan 10 model dalam siri e:N untuk tempoh masa lima tahun akan datang, dan ia mungkin akan dikembangkan ke pasaran lain. Jadi model-model elektrik yang dibuat di China ini mungkin turut akan dieksport keluar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required