Rakyat Malaysia ke Thai kena yuran kemasukan RM1k

Rakyat Malaysia ke Thai kena yuran kemasukan RM1k

Pengembara Malaysia yang merancang untuk masuk ke negara jiran, Thailand, harus berhadapan dengan pematuhan yang lebih ketat untuk menyeberangi sempadan, laporan New Straits Times. Malahan hasil tinjauan di Kompleks Imigresen, Kastam, Kuarantin dan Keselamatan (ICQS) Bukit Kayu Hitam mendapati, suasana di pintu masuk sempadan Malaysia-Thailand itu masih lengang dengan kehadiran orang ramai.

Ini disebabkan oleh syarat ketat yang diperkenalkan oleh pihak berkuasa Thailand, di mana pelancong yang mahu ke negara berkenaan dilaporkan perlu membayar yuran kemasukan sekurang-kurangnya RM1,000.

Menurut pengusaha syarikat pelancongan tempatan, Ooi Jui Hu, kos tempahan penginapan bagi empat orang di Hatyai, Thailand kini mencecah RM5,000 untuk lima hari, selain itu, mereka juga perlu membeli insurans perubatan bernilai RM84,536 dengan bayaran premium dikenakan adalah kira-kira RM500 setiap seorang bagi tempoh tujuh hari, katanya kepada akhbar berkenaan.

Bukan itu sahaja, ujian calitar RTK juga diwajibkan dengan bayaran sebanyak RM350 seorang dan perlu dibayar sendiri oleh pengembara sebaik tiba di hotel penginapan.

Setakat 4 April lalu, Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) pada kenyataan memaklumkan, hanya 6,980 pergerakan warga asing direkodkan di pintu masuk Bukit Kayu Hitam, berbanding 160,818 di Bangunan Sultan Iskandar, Johor Bahru, Johor.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required