VIDEO: kanak-kanak duduk tengah jalan pada malam hari untuk ‘menguji keberanian’ – harap tak jadi trend

VIDEO: kanak-kanak duduk tengah jalan pada malam hari untuk ‘menguji keberanian’ – harap tak jadi trend

Tak habis lagi warganet bertekak hal basikal lajak, ini keluar lagi satu video viral berkenaan kelakuan berbahaya sekumpulan kanak-kanak yang boleh mengundang kemalangan maut di tengah malam.

Video yang berdurasi 19 saat ini ditularkan di Twitter, memaparkan sekumpulan remaja bawah umur yang duduk di tengah-tengah jalan raya dua lorong, seolah-olah sedang ‘menguji keberanian’ masing-masing untuk tidak berganjak walaupun ada kereta yang sedang lalu di jalan berkenaan.

Rakaman tersebut dibuat oleh salah seorang dari ahli kumpulan itu, dan kedengaran juga suara yang menyuruh mereka “buat rilek” ketika sebuah kereta kelihatan menghampiri kawasan yang sedang mereka duduk. Nasib baik pemandu kereta berkenaan sedang memandu dengan perlahan, dan boleh mengelak sekumpulan remaja terbabit tanpa terjadi apa-apa perkara yang tidak diingini.

Jika perkara sebaliknya berlaku, ia pastinya akan menimbulkan masalah kepada semua orang – tak mustahil ada keluarga yang akan kehilangan anak, dan yang melanggar pula berkemungkinan akan menerima nasib seperti Sam Ke Ting, yang kini berhadapan hukuman penjara selama enam tahun dan denda RM6,000 kerana melanggar sekumpulan pelumba basikal lajak di Johor Bahru pada 2017.

Sebelum perkara-perkara buruk ini berlaku, ada baiknya kita membuat langkah-langkah pencegahan. Bagi ibu bapa, nyawa anak kita tiada galang gantinya. Jadi pastikan anak-anak anda berada di rumah pada waktu malam demi untuk keselamatan mereka.

Bagi pemandu pula, nampaknya dashcam kini merupakan sesuatu yang wajib. Peranti berkenaan mungkin boleh menyelamatkan anda dari tuduhan-tuduhan tak sepatutnya sekiranya perkara buruk terjadi – seperti apa yang berlaku di Klang baru-baru ini apabila seorang penipu yang sengaja berlari ke arah sebuah kereta bagi menggambarkan seolah-olah dia dilanggar untuk mendapatkan ganti rugi, tetapi nasib baik dashcam berjaya merakam segala-galanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required