Lelaki campak diri atas kereta di dakwa di mahkamah — warga Myanmar, masuk Malaysia secara haram

Lelaki campak diri atas kereta di dakwa di mahkamah — warga Myanmar, masuk Malaysia secara haram

Ingat lagi satu kes yang mana seorang lelaki sengaja mencampakkan dirinya ke atas sebuah kereta dan berlakin seolah-olah dia dilanggar? Helah berkenaan bagaimanapun tidak menjadi kerana semua kejadian itu terakam oleh dashcam dalam kereta berkenaan.

Dia kemudiannya ditahan dan didakwa di mahkamah atas kesalahan bertindak membahayakan nyawa serta keselamatan orang lain. Menurut FMT, Soe Mg Mg, seorang warga Myanmar berusia 25-tahun, telah didakwa di mahkamah majistret Klang di bawah Seksyen 336 Kanun Keseksaan kerana melakukan kesalahan berkenaan di Jalan Goh Hock Huat, Klang pada 7 April lalu.

Berdasarkan kertas dakwaan yang dilihat oleh portal berkenaan, kesalahan terbabit boleh dihukum hingga tiga bulan penjara atau denda RM500, atau kedua-duanya sekiranya didapati bersalah.

Lelaki campak diri atas kereta di dakwa di mahkamah — warga Myanmar, masuk Malaysia secara haram

Soe juga didakwa di bawah Seksyen 6(1)(C) Akta Imigresen 1959 kerana tidak memiliki dokumen perjalanan yang sah untuk memasuki Malaysia. Bagaimanapun, tertuduh tidak dapat membuat pengakuan kerana tidak memahami tuduhan yang dibacakan terhadapnya dalam Bahasa Melayu. Majistret Amirul Asyraf Abdul Rasid menetapkan 3 Jun untuk pendengaran kes seterusnya untuk membolehkan mahkamah mendapatkan khidmat penterjemah untuk membacakan pertuduhan.

Kejadian seperti ini malangnya boleh berlaku ke atas sesiapa sahaja. Satu-satunya cara untuk mempersiapkan diri hanyalah dengan memasang dashcam dalam kereta sekiranya anda belum ada. Soe misalnya telah meninggalkan tempat kejadian setelah diberitahu semua perlakuannya terakam dalam video oleh pemandu.

Jadi, kalau kereta anda belum dipasangkan dashcam, maka eloklah berbuat demikian segera. Banyak lagi kejadian di atas jalan raya yang dapat ditentukan pesalah-pelakunya dengan bukti rakaman yang ada, dan ini akan menyelamatkan pengguna jalan raya daripada ditipu atau dianiaya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required