Mazda MX-30 di M’sia – kenapa bateri 35.5 kWh, jarak gerak 199 km dan laju maksimum 140 km/j sahaja?

Mazda MX-30 di M’sia – kenapa bateri 35.5 kWh, jarak gerak 199 km dan laju maksimum 140 km/j sahaja?

Beberapa hari lalu, Bermaz Auto telah melakukan pra tonton awal untuk MX-30, sebelum ia dilancarkan suku keempat tahun ini di Malaysia. Harga sebenar masih belum didedahkan, tetapi pengerusi eksekutif Bermaz Auto, Datuk Seri Ben Yeoh memberitahu bahawa syarikat kini sedang berusaha untuk menjadikan harganya bawah RM200k dengan mengambil kira insentif yang diberikan oleh kerajaan untuk kenderaan elektrik.

Berkenaan spesifikasi, MX-30 menggunakan motor elektrik yang terletak di hadapan, dengan kuasa 145 PS (143 hp atau 107 kW) dan 271 Nm tork, membenarkan ia melakukan pecutan 0-100 km/j dalam masa 9.7 saat dan mencecah kelajuan maksimum 140 km/j.

Motor elektrik ini mendapat kuasa daripada bateri lithium ion yang terletak di bawah lantai, dengan kapasiti 35.5 kWh. Ia boleh dicas menggunakan input AC Type 2 yang boleh digunakan sehingga 6.6 kW, dan apabila menggunakan wallbox pada kadar maksimum, baterinya akan mengambil masa lima jam untuk penuh. Sebagai alternatif, terdapat juga pengecas pantas DC dengan soket CCS2, yang boleh menaikkan kadar bateri dari kosong ke 80% dalam masa 36 minit menggunakan input 40 kW.

Bateri yang penuh dikatakan boleh memberi jarak gerak 199 km, di mana bagi seorang bakal pembeli, ia boleh menimbulkan rasa risau. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, jika bakal pembeli mempunyai bajet RM200k untuk sebuah EV, mereka mempunyai beberapa pilihan lain berbanding MX-30. Sebagai contoh, Hyundai Kona Electric ditawarkan dalam tiga varian, dengan harga antara RM149,888 hingga RM199,888.

Mazda MX-30 di M’sia – kenapa bateri 35.5 kWh, jarak gerak 199 km dan laju maksimum 140 km/j sahaja?

Selain itu terdapat juga MINI Cooper SE 3 Door (RM178,240.73), Nissan Leaf (RM168,000) dan varian asas (Lite) Hyundai Ioniq 5 (RM199,888) – semuanya bawah RM200k. Alternatif jenama lain ini juga semuanya boleh memberikan jarak gerak melebihi 199 km (jarak yang disediakan oleh MX-30), seperti yang ditunjukkan di bawah.

  • Hyundai Kona Electric – 39.2 kWh, 305 km; 64 kWh, 484 km (WLTP)
  • MINI Cooper SE 3 Door – 28.9 kWh, 232 km (WLTP)
  • Nissan Leaf – 40 kWh, 311 km (NEDC)
  • Hyundai Ioniq 5 Lite – 58 kWh, 384 km (WLTP)

Ini sekaligus menimbulkan pertanyaan, kenapa MX-30 datang dengan bateri yang kecil dan jarak gerak yang kurang berbanding kebanyakan pesaingnya yang berharga bawah RM200,000? Ataupun, apa sebenarnya pasaran sasaran model ini?

Soalan ini diajukan kepada Yeoh sewaktu sesi soal jawab semasa pra tonton MX-30 baru-baru ini. Menurut beliau, MX-30 lebih kepada “kenderaan utiliti” yang disasarkan kepada segmen pelanggan berbeza, yang cuma memerlukan kenderaan ulang alik bandar di mana pemanduan harian mereka tidak melebihi 100 km. Pelanggan seperti ini juga berkemungkinan tidak begitu mengambil penting berkenaan prestasi.

Keputusan yang dibuat oleh Mazda untuk MX-30 ini juga memang disengajakan, demi mengurangkan kesan kenderaan kepada alam sekitar, termasuk waktu proses pengeluarannya. Seperti yang dilaporkan oleh Automotive News Canada, saiz bateri MX-30 dipilih mengikut emisi yang dikeluarkan semasa menghasilkan komponen elektrikal kenderaan serta mengambil kira penukaran bateri pada 160,000 km bagi “mengekalkan prestasi bateri.”

Pengeluar kenderaan tahu, kereta elektrik yang menggunakan bateri lebih besar juga lebih mencemarkan alam sepanjang kitaran hidupnya, dan kebanyakan besar pelanggan tidak begitu memerlukan jarak gerak yang tinggi bagi pergerakan harian mereka.

Sebagai tambahan, bateri yang lebih kecil juga menjadikan EV lebih ringan, seterusnya menjadikan kereta lebih cekap dan berkemampuan mengurangkan kesan penggunaan pada barangan seperti tayar dan brek. Berat kenderaan juga penting bagi Mazda, yang sangat mengambil berat tentang kereta yang seronok dipandu.

GALERI: Pra tonton Mazda MX-30 di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required