MINI Cooper SE facelift 2021 dilancarkan di Malaysia – hot hatch elektrik kini lebih murah, berharga RM213k

MINI Cooper SE facelift 2021 dilancarkan di Malaysia – hot hatch elektrik kini lebih murah, berharga RM213k

Selain MINI 3 Door dan 5 Door facelift, MINI Malaysia turut melancarkan model Cooper SE facelift 2021 untuk pasaran tempatan. Ia genap setahun selepas model sebelumnya dilancarkan di sini dengan sejumlah 30 unit telah habis dijual.

Untuk model facelift ini, harga yang ditawarkan ialah sekitar RM213,461 tanpa insurans, iaitu RM910 lebih murah berbanding model terdahulu. Ia turut hadir dengan waranti standard dua-tahun; dengan waranti lanjutan empat-tahun/tanpa had perbatuan dan pakej servis percuma,tapi dengan harga yang melonjak ke RM217,471. Walau bagaimana pun, harga-harga berkenana adalah termasuk dengan rebat cukai jualan dan perkhidmatan (SST), yang kini dilanjutkan sehingga 31 Disember 2021. Walau mana pun pilihan pakej waranti anda, waranti lapan-tahun/100,000 km untuk bateri turut didatangkan secara standard.

Secara mekanikal, tiada sebarang pembaharuan yang dibuat, ia masih mengekalkan motor elektrik yang dipasang di hadapan, dengan hamburan kuasa 135 kW (184 PS) dan tork 270 Nm. Ia mampu mencapai pecutan dari sifar ke 100 km/j dalam 7.2 saat, dan kelajuan maksimumnya dalam 150 km/j. Turut diberikan bateri lithium-ion bentuk-T 28.9 kWh, dengan anggaran jarak sehingga 232 km mengikut kitaran WLTP dengan penggunaan kuasa antara 15.2 ke 17.6 kWh bagi setiap 100 km.

Pengecasan bagi Cooper SE ini mengambil masa sekitar dua setengah jam dengan menggunakan saluran kuasa AC capaian 11 kW menerusikabel Type 2. Sebagai alternatif, kereta ini juga boleh menggunakan pengecasan pantas DC sehingga 50 kW menerusi soket CCS, dan bateri boleh dicas dari 10 hingga 80% dalam hanya 36 minit.

Kebanyakan perubahan yang dilakukan melibatkan sentuhan estetika, dengan Cooper SE menerima padanan gril haksagon besar yang sama diberikan pada model Hatch dan Convertible yang lain. Selain itu, garisan luar kedua yang lebih kecil dengan kemasan krom bersama seksyen tengah yang sama dengan warna badan turut diberikan. Lampu kabus yang ada pada model sebelum ini pula telah digantikan dengan corong udara menegak yang diletakkan di hujung bampar hadapan.

Model ini menampilkan bampar hadapan baharu yang telah menggantikan lampu kabus dengan tirai udara untuk menaik taraf ciri aerodinamik. Ia turut mempamerkan lencana S baharu yang berwarna kuning, ia menggantikan lencana E yang pernah digunakan sebelum ini.

Palang keselamatan terletak di bampar hadapan dengan rona yang sama seperti badan jentera ini, manakala sebuah lingkaran yang berwarna hitam kini menyerlahkan komponen gril radiatoryang berbentuk heksagon. Lampu hadapan LED Adaptif (Adaptive LED) dengan fungsi Matriks (Matrix Functionality) kini ditawarkan dengan perumah dalamanyang berwarna hitam; dan turut menampilkan ketutup sisi moden yang turut merangkumi indikator LED serta sisipan khas ‘Electric’.

Pada bahagian belakang, pintu but yang sebelum ini berwarna Vigorous Grey digantikan dengan warna hitam, manakala bampar belakang mengekalkan gubahan yang asal. Model baharu ini juga masih didatangkan dengan set roda 17-inci dalam dwitona MINI Electric Power Spoke serta tayar ‘run flat’.

Cooper SE facelift 2021 turut menawarkan bahasa reka bentuk dalaman yang lebih segar dengan geometri panel dekor di ruang kokpit yang kelihatan melandai secara melintang menerusi kemasan dekor yang bersaiz besar. Ia diberikan stereng baharu dengan ruji mendatar, serta butang multifungsi yang diintegrasikan pada permukaan rata dengan kemasan Piano Black.

MINI Cooper SE facelift 2021 dilancarkan di Malaysia – hot hatch elektrik kini lebih murah, berharga RM213k

Ciri-ciri baharu yang lain merangkumi corong udara dalam dan luar yang diintegrasikan dengan fasia kokpit, pencahayaan ambien baharu dalam bentuk lembaran lampu yang menyoroti geometri ruang interior, termasuk dekor bezel pintu dalam warna Piano Black, serta MINI Controller dalam kemasan yang juga berwarna hitam.

Rekaan panel hitam yang baharu untuk panel instrumen sentral turut dicerminkan pada MINI Navigation System 8.8 inci yang lengkap dengan MINI Connected, ia mengandungi fungsi-fungsi seperti Servis Rencam (Concierge Services), di samping Telekhidmat (Teleservices), Servis Jarak Jauh (Remote Services), Panggilan Kecemasan Pintar (Intelligent Emergency Call), MINI Dalam Talian (MINI Online) dan Apple CarPlay.

Model ini juga diberikan Papar Pandu MINI (MINI Head Up Display) dan Sistem Bunyi 360 watt dengan 12-pembesar suara oleh Harman Kardon. Fungsi keterhubungan, audio dan navigasi yang canggih juga disediakan untuk Cooper SE facelift 2021 dengan Kluster Instrumen Digital. Ia mampu memaparkan maklumat penting berkenaan dengan status pengecasan kenderaan seperti waktu berbaki, peratusan pengecasan, jarak operasiberbaki, suhu di luar kenderaan, berserta dengan Mod Pemanduan MINI (MINI Driving Mode) semasa.

Ciri lain yang didatangkan secara standard termasuklah kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin, kawalan suhu automatik dwi-zon, cermin auto-kelam dengan logo MINI pada pancaran lantai, lampu dan bilah pengelap cermin auto, tempat duduk sport dengan larasan manual, bantuan parkir dan kamera undur.

Bagi aspek kselamatan, Cooper SE facelift 2021 masih diberikan ciri standard dengan pakej Bantuan Pemanduan, termasuk. brek kecemasan sendiri, pengesan isyarat trafik dan amaran ketibaan lorong, dengan ciri terakhir itu merupakan baharu untuk barisan MINI Hatch dan Convertible 2021. Model tersebut juga kini dilengkapi dengan cagak tempat duduk kanak-kanak ISOFIX untuk tempat duduk penumpang hadapan. Enam beg udara dan kawalan kestabilan turut diberikan, sama seperti sebelum ini.

Cooper SE facelift 2021 ditawarkan dengan tiga warna – White Silver dengan bumbung hitam dan perumah cermin sisi Energetic Yellow, British Racing Green dengan bumbung dan perumah cermin sisi hitam dan Midnight Black dengan bumbung putih dan perumah cermin sisi kuning. Model ini boleh ditempah secara dalam talian dengan wang pendahuluan RM1,000 dan kini turut ditawarkan dengan ‘Balloon Financing’ daripada BMW Group Financial Services Malaysia, dengan bayaran bulanan bermula dari RM2,418 sebulan (berdasarkan anggaran pinjaman sebanyak 80% bagi tempoh lima tahun).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required