Op Selamat 18: Pesalah ada waran tangkap, saman tertunggak atas jalan raya akan ditahan Aidilfitri ini

Op Selamat 18: Pesalah ada waran tangkap, saman tertunggak atas jalan raya akan ditahan Aidilfitri ini

Bagi mereka yang mempunyai waran tangkap dan juga saman tertunggak, anda mungkin akan ditahan oleh pihak berkuasa ketika menggunakan jalan raya pada cuti Hari Raya Aidilfitri tahun ini dalam tempoh pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) menjalankan Op Selamat yang berlangsung dari 29 April hingga 8 Mei nanti.

Menurut Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Razarudin Husain, pesalah-pesalah berkenaan akan dikesan menerusi alat ‘In-Car Radar’ atau iCOPS di mana penggunaan alat tersebut akan dioptimumkan sepanjang tempoh 10 hari Op Selamat berlangsung.

Menurutnya lagi, individu yang memiliki waran tangkap akan dibawa ke balai polis berhampiran untuk tindakan selanjutnya. “Manakala mereka yang memiliki saman tertunggak akan diminta menjelaskan saman tersebut,” katanya pada sidang akhbar yang berlangsung semalam seperti yang dilaporkan oleh Sinar Harian.

Op Selamat 18: Pesalah ada waran tangkap, saman tertunggak atas jalan raya akan ditahan Aidilfitri ini

Razarudin menjelaskan, iCOPS akan digunakan di sepanjang lebuh raya dan jalan raya utama sepanjang Op Selamat ini berjalan.

“Alat tersebut membolehkan semua kereta peronda polis mengesan mana-mana kenderaan yang terbabit dalam kegiatan jenayah serta pemilik yang memiliki rekod jenayah dikehendaki polis.

“Jabatan Siasatan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) juga akan menggunakan alat iCOPS yang turut diperluaskan bagi mengesan pesalah trafik yang mempunyai saman tertunggak dan waran tangkap trafik pada operasi kali ini,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required