Polis Terengganu tahan tiga kereta dengan nombor plat fancy MIRA, DINA, J3H3 — denda, penjara menanti

Polis Terengganu tahan tiga kereta dengan nombor plat <em>fancy</em> MIRA, DINA, J3H3 — denda, penjara menanti

Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) polis Terengganu baru-baru ini menahan tiga kenderaan yang menggunakan nombor plat tidak mengikut spesifikasi yang sepatutnya — rekaan nombor plat fancy.

Menurut jabatan itu, dua daripada kenderaan yang ditahan itu adalah jenis MPV, satu daripadanya menggunakan plat “MIRA” yang dipandu oleh seorang individu 36-tahun dari Kuala Terengganu. Sebuah lagi MPV pula menggunakan nombor plat “DINA”. Kedua-duanya ditahan oleh anggota polis yang meninjau keadaan aliran trafik berdekatan Padang Midin, Kuala Terengganu.

“Ketika ditanya kenapa mereka menggunakan nombor plat sebegitu, dua pemilik berkenaan menyatakan mereka seronok untuk menggunakan kereta baru untuk menyambut Syawal, jadi mereka dedikasikan lima huruf/angka terakhir itu sempena nama orang tersayang,” jelas jabatan berkenaan dalam satu kenyataan yang dikeluarkan menerusi laman Facebook.

Alasan seperti ini tidak akan diendahkan dan akan disiasat di bawah Seksyen 108 (3) (b) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana mempamerkan nombor yang menyerupai simbol/tanda dengan tujuan mengelirukan pihak berkuasa.

Polis Terengganu tahan tiga kereta dengan nombor plat <em>fancy</em> MIRA, DINA, J3H3 — denda, penjara menanti

Dalam satu lagi kejadian, sebuah Volkswagen Golf dengan nombor pendaftara “J3H3” turut ditahan di Bandar Baru Kuala Nerus. Alasan yang diberikan oleh pemandu berusia 24-tahun dari Setiu itu adalah kerana kereta itu dibeli pada malam Raya dan dia tidak sempat menukar nombor pendaftaran berkenaan untuk mengikut spesifikasi.

Ketiga-tiga pemandu berkenaan, jika didapati bersalah, boleh didenda tidak kurang daripada RM5,000 dan tidak lebih daripda RM20,000 atau dipenjara bagi tempoh tidak kurang setahun atau tidak lebih lima tahun, atau kedua-duanya.

Permasalahan tentang nombor plat fancy ini bukanlah perkara baru, dengan JPJ juga sudah berulang kali mengeluarkan peringatan kepada orang ramai agar tidak menggunakan rekaan nombor plat yang tidak mengikut standard (termasuk permukaan karbon) atau mendekatkan serta mengubah huruf/angka untuk dijadikan sebuah frasa, nama atau membawa maksud lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required