Bekalan minyak habis, ratusan kenderaan terkandas — permintaan tinggi luar jangka, sesak teruk jadi punca

Bekalan minyak habis, ratusan kenderaan terkandas — permintaan tinggi luar jangka, sesak teruk jadi punca

Jarang berlaku, tetapi terdapat situasi di Pantai Timur menyaksikan kenderaan terkandas di stesen minyak akibat terputus belakan di musim perayaan kali ini. Astro Awani melaporkan, kira-kira 200 kenderaan terkesan disebabkan masalah itu di sebuah stesen minyak di Setiu, yang telah kehabisan minyak sejak semalam.

Kata seorang pengguna kepada agensi berita itu, Azuddin Yusoff, beliau memulakan perjalanan dari Kota Bharu, Kelantan untuk ke Pahang sebelum terkandas di stesen minyak berkenaan sejak jam 6 petang Jumaat. Sehingga 11 malam, beliau bersama kira-kira 200 pengguna lain masih terkandas di situ.

Seorang penyelia stesen minyak terbabit, Hafikir Zaki, memohon maaf di atas kesulitan yang dialami para pengguna dan menyatakan perkara itu berlaku akibat bekalan minyak yang terputus. “Lori yang menghantar minyak sepatutnya tiba lebih awal mengikut jadual, tetapi disebabkan kesesakan dan terlalu banyak kereta, perjalanannya tergendala,” ujar beliau. Difahamkan sekitar jam 12 malam tadi barulah lori yang membawa bekalan minyak berkenaan tiba di stesen minyak tersebut.

Sementara itu, Persatuan Pengedar Petrol Malaysia (PDAM) hari ini menjelaskan punca masalah tersebut. Presidennya, Datuk Khairul Anwar Abdul Aziz memaklumkan kepada The Malaysian Insight bahawa kekurangan bekalan itu berpunca daripada permintaan terlampau tinggi di luar jangkaan, dan juga kesesakan teruk di lebuhraya yang menyebabkan perjalanan lori tangki tergendala.

Menurut beliau lagi, ini tidak hanya melibatkan stesen di lebuhraya, tetapi turut memberi kesan kepada stesen di laluan lain juga, termasuk di Pantai Timur. “Raya kali ini keadaannya sangat berbeza daripada sebelumnya, dan itu mengejutkan. Jualan melambung tinggi. Biasanya peningkatan hanya 20% berbanding hari biasa, tetapi kali ini naik hingga 40%,” tambah beliau.

Beliau memaklumkan, gangguan bekalan ini dijangka berterusan hingga esok dan akan kembali seperti biasa sebaik saja penguna tiba ke destinasi mereka seperti sediakala.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required