Kereta terbakar di Jalan Genting Highland – anda disaran simpan alat pemadam api dalam kenderaan

Kereta terbakar di Jalan Genting Highland – anda disaran simpan alat pemadam api dalam kenderaan

Pada Isnin lalu (9 Mei 2022), sebuah kereta terbakar dan mengundur ke belakang di KM 2.9 di Jalan Genting Highland, dan video insiden terbabit berjaya dirakamkan oleh pengguna TikTok rem.pmx. Menurut laporan The Star, lima sekeluarga yang menaiki kereta terbabit berjaya keluar menyelamatkan diri.

Dalam video terbabit, kereta yang sedang terbakar itu juga kelihatan mengundur beberapa meter ke belakang dan ada beberapa pengguna jalan raya yang lain bertemperian lari, sebelum ia melanggar sebuah MPV. Menerusi video lain yang dimuat naik oleh pengguna kas_man88 pula menunjukkan seorang individu cuba memadam api yang marak itu dengan menggunakan alat pemadam kebakaran.

Menurut jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Pahang, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 1.44 petang dan terus bergegas ke lokasi kejadian. “Operasi memadamkan kebakaran tersebut berjaya namun 80% bahagian kereta terbabit hangus terbakar. Sepasang suami isteri bersama tiga orang anaknya berjaya menyelamatkan diri tanpa sebarang kecederaan,” ujarnya sambil menambah punca kebakaran masih dalam siasatan.

Ketua Polis Daerah Bentong Supt. Zaiham Mohd Kahar berkata, keluarga berkenaan dalam perjalanan menuju ke Genting Highland dari Kuala Lumpur apabila api mula membakar bahagian enjin dan terus merebak ke bahagian lain. “Pemandu berkenaan pantas memberhentiikan keretanya dan menyelamatkan keluarganya,” kata Zaiham sambil menambah pemandu Toyota Vellfire yang dilanggar juga tidak mengalami kecederaan.

Insiden ini merupakan satu lagi peringatan bahawa kebakaran kenderaan boleh berlaku dan anda dinasihatkan untuk menyimpan alat pemadam api di dalam kenderaan anda sekiranya berlaku kecemasan sebegini.

Alat pemadam api kecil (1 atau 2 kg) adalah mencukupi dan agak mampu milik iaitu sekitar RM50. Anda harus mencari alat pemadam api yang yang menggunakan serbuk kering dengan penarafan BC atau ABC untuk menangani kebakaran Kelas B (petrol, gris dan lain-lain cecair yang sangat mudah terbakar/mudah terbakar) dan Kelas C (gas mudah terbakar) – Kelas A adalah untuk kayu, kertas, fabrik dan lain-lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required