JPJ tidak akan berkompromi dengan pengendali kenderaan perdagangan yang langgar undang-undang

JPJ tidak akan berkompromi dengan pengendali kenderaan perdagangan yang langgar undang-undang

Pada 12 Mei 2022, satu insiden menyayat hati telah berlaku di Lebuhraya Utara Selatan arah utara berhampiran Terowong Menora, apabila sebuah kereta yang membawa lima pelajar Universiti Sultan Azlan Shah (USAS) rentung dalam kebakaran selepas berlanggar dengan dua treler.

Insiden terbabit telah mengorbankan nyawa kelima-lima pelajar terbabit, selepas kereta yang mereka naiki dirempuh dari arah belakang oleh treler yang membawa muatan besi pagar sebelum melanggar pula treler yang sarat dengan muatan jubin.

Ekoran kejadian berkenaan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menegaskan pihaknya tidak akan berkompromi dengan sebarang ketidakpatuhan mana-mana pengendali kenderaan perdagangan di Malaysia. Tindakan siasatan di bawah audit Tataamalan Industri Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Bagi Aktiviti Pengangkutan Jalan 2010 (ICOP) bersama-sama Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) sedang dilaksanakan untuk menentukan bentuk tindakan undang-undang yang boleh diambil.

“Sekiranya hasil siasatan daripada ICOP mendapati pemandu dan pengendali gagal mematuhi syarat dan permit perkhidmatan oleh APAD dan JPJ, Permit dan Lesen Pengendali boleh digantung atau dibatalkan berdasarkan peruntukan di bawah Akta Pengangkutan Awam Darat 2010.

“Manakala, tindakan penggantungan lesen memandu boleh diambil oleh JPJ berdasarkan peruntukan di bawah Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 sekiranya pemandu dituduh di mahkamah,” ujar kenyataan yang dikeluarkan JPJ sebentar tadi.

JPJ tidak akan berkompromi dengan pengendali kenderaan perdagangan yang langgar undang-undang

Selain itu, siasatan PDRM juga akan menentukan sabitan kesalahan di bawah Seksyen 41(1) Akta 333 APJ, kepada pemandu terbabit untuk hukuman Mahkamah serta, pemandu terbabit juga akan hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan lesen memandu selama tempoh yang ditentukan Mahkamah.

Untuk makluman, hasil semakan dalam pengkalan sistem mySIKAP JPJ mendapati, pemandu treler terbabit mempunyai lapan rekod kesalahan yang telah selesai dan satu rekod kesalahan masih aktif dengan 12 mata demerit di bawah Sistem Pemberian Mata Demerit Kesalahan Jalan Raya (KEJARA). Jumlah mata demerit yang dikumpul akan memberi kesan kepada penggantungan atau pembatalan lesen memandu.

“JPJ ingin menegaskan bahawa usaha JPJ termasuk pelaksanaan Larangan Kenderaan Barangan (Road Ban) sempena Perayaan Hari Raya Aidilfitri Tahun 2022 lalu adalah bermatlamat untuk memastikan nahas seperti ini dapat dielakkan sekaligus menurunkan kadar kemalangan di Malaysia.

Pada masa sama, semua pengendali syarikat, pemandu dan pemilik kenderaan perdagangan disarankan untuk sentiasa mematuhi segala peraturan dan undang-undang jalan raya bagi meningkatkan tahap keselamatan jalan raya sekaligus mewujudkan ekosistem jalan raya yang selamat di negara ini. Diharapkan kejadian seperti ini tidak akan berlaku lagi pada masa akan datang,” tegas JPJ lagi.

Salam takziah untuk keluarga kelima-lima pelajar terbabit. Moga roh mereka dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan mereka yang beriman.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required