Dashcam perlu ada dalam kereta – Pensyarah USIM

<em>Dashcam</em> perlu ada dalam kereta – Pensyarah USIM

Rakaman kamera papan pemuka atau dashcam kini semakin banyak dipertontonkan menerusi saluran media sosial, terutamanya video yang melibatkan insiden jalan raya yang banyak menarik perhatian ramai. Malahan video terbabit juga boleh dijadikan sebagai bukti untuk melindungi mangsa yang tidak bersalah serta ‘memerangkap’ pihak yang berniat jahat atau pun pelaku insiden terbabit.

Fungsi dashcam sebagai peranti untuk mengumpulkan bahan bukti untuk sesuatu perkara atau kejadian yang serius adalah amat penting, justeru ia (dashcam) sepatutnya diwajibkan dipasang di dalam kenderaan, menurut pensyarah Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Muzaffar Syah Mallow, menerusi surat yang dihantar kepada The Sun.

Dalam surat tersebut, Muzaffar memetik Seksyen 3 Akta Keterangan Malaysia 1950 (Akta 56), yang mengatakan bahawa “semua pernyataan yang dibenarkan atau dikehendaki mahkamah dibuat di hadapannya oleh saksi berhubung dengan perkara fakta dalam siasatan,” dikenali sebagai keterangan lisan, dan “semua dokumen yang dikemukakan untuk pemeriksaan mahkamah,” iaitu sebagai bukti dokumentari.

Muzaffar turut berkata, “Adalah penting untuk mengambil perhatian perkataan ‘termasuk’ dalam seksyen tertentu Akta ini dalam takrif keterangan, bermakna mana-mana bukti boleh dibawa sebagai keterangan untuk menyokong atau untuk mengesahkan kes seseorang di mahkamah.

<em>Dashcam</em> perlu ada dalam kereta – Pensyarah USIM

“Tambahan pula, rakaman dashcam boleh dikemukakan sebagai bukti tersendiri di mahkamah, sama ada dalam kes sivil atau jenayah apabila perlu,” kata Muzaffar.

Tambahnya lagi, walau pun dascham boleh digunakan sebagai alat untuk menangani kemalangan serta trafik atau perkara jenayah lain yang mungkin timbul, peranti itu juga boleh berfungsi sebagai platform untuk pemandu menyemak semula tabiat pemanduan mereka dan membuat pelarasan sekiranya perlu.

Pada tahun 2019, Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) turut menganggap trend penggunaan dashcam ini sebagai perkembangan yang positif, dan menurut ketua pengarahnya, Dr Siti Zaharah Ishak, ini kerana dashcam mampu merekodkan pelbagai kejadian di atas jalan raya dan boleh dijadikan sebagai maklumat tambahan untuk mengenal pasti punca sesuatu kemalangan.

Jadi, apa komen anda berhubung dengan penggunaan dashcam ini, adakah ia wajar untuk digunakan secara wajib dalam kenderaan? Kongsikan pendapat anda bersama kami. Kalau anda ada cerita tersendiri mengenai penggunaan peranti ini, pun boleh kongsikan bersama kami.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required