Mercedes-Benz GLC 2022 di M’sia -facelift X253 dapat warna baharu Spectral Blue, gantikan Cavansite Blue

Mercedes-Benz GLC 2022 di M’sia -facelift X253 dapat warna baharu Spectral Blue, gantikan Cavansite Blue

Mercedes-Benz GLC X254 baharu bakal dilancarkan tidak lama lagi, namun model semasa X253 masih ada baki hayatnya. Malahan untuk pasaran Malaysia, SUV eksekutif kompak ini telah diberikan pilihan warna baharu Spectral Blue, seperti yang dikhabarkan oleh seorang eksekutif jualan di Facebook.

Seperti yang anda lihat, warna birunya lebih menyerlah, lebih kurang dengan tona Brillian Blue yang sebelum ini ditawarkan untuk beberapa model CBU. Warna baharu ini adalah bagi menggantikan tona Cavansite Blue yang lebih gelap untuk barisan GLC 200 di Malaysia, namun ia masih ditawarkan di pasaran global.

Walau bagaimana pun, difahamkan tiada perubahan lain yang dibuat untuk model ini, jadi unit pemasangan tempatan (CKD) bagi GLC 300 AMG masih sama seperti sebelum ini, dijual pada harga atas jalan RM338,693 tanpa insurans dan dengan rebat cukai jualan dan perkhidmatan (SST) sehingga 30 Jun ini. Manakala untuk varian yang lebih murah iaitu GLC 200 AMG Line pula ditawarkan pada harga RM299,539. Ia turut diberikan waranti empat-tahun dengan perbatuan tanpa had.

Kedua-dua varian masih menggunakan enjin yang sama iaitu unit M264 2.0 liter pengecas turbo empat-silinder petrol dengan hamburan kuasa 197 PS dan tork 320 Nm untuk GLC 200 dan 258 PS dan 370 Nm bagi GLC 300. Ia turut dipadankan dengan kotak gear automatik 9G-Tronic sembilan-kelajuan, namun GLC 300 juga diberikan pacuan semua-roda 4Matic.

Seperti namanya, kedua-dua varian ini juga diberikan pakej AMG Line secara standard, namun hanya GLC 300 menerima Night Package, yang ditambah palang gril hitam berkilat, splitter hadapan, cermin pintu dan kemasan bampar belakang, bersama rel bumbung hitam pekat.

Malahan model spesifikasi tertinggi juga mendapat lampu utama Multibeam projector, berbanding lampu utama LED High Performance reflector pada model yang lebih bawah. Namun kedua-duanya diberikan roda aloi 20-inci, tetapo GLC 200 dengan rekaan AMG pelbagai-jejari yang lebih konvensional, manakala GLC 300 pula menerima lima-jejari berbentuk-Y.

Ciri AMG Line boleh dilihat menrusi roda stereng flat di bawah, tempat duduk sport, pedal aloi, karpet jenama-AMG, dan juga headlining hitam. Lain-lain ciri termasuk upholstery kulit tiruan Artico pada papan pemuka, pintu dan tempat duduk, kemasan kayuan oak dan juga Mercedes-Benz User Experience (MBUX) yang merangkumi paparan instrumen 12.3-inci dan skrin sesentuh tengah 10.25-inci.

Mercedes-Benz GLC 2022 di M’sia -facelift X253 dapat warna baharu Spectral Blue, gantikan Cavansite Blue

Spektral Blue gantikan warna Cavansite Blue yang lebih gelap seperti yang ditunjuk dalam gambar ini

Manakala kelengkapan standard termasuk kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin, kawalan suhu dwi-zon, tempat duduk hadapan larasan kuasa dengan fungsi memori, pencahayaan ambien 64-warna, ketersambungan Apple CarPlay dan Android Auto, kamera undur dan tailgate kuasa bebas-tangan. Namun GLC 300 ditambah dengan kawalan suhu tiga-zon, plat sill scuff sisi iluminasi, tirai suria manual untuk pintu belakang dan sistem bunyi Burmester 13-pembesar suara.

Untuk aspek keselamatan pula, GLC diberikan kelengkapan standard dengan tujuh beg udara, kawalan kestabilan, brek kecemasan sendiri, pemantauan titik buta dan sistem Pre-Safe.

Pengenalan warna Spectral Blue ini nampak gayanya memberikan bayangan Mercedes-Benz Malaysia sedang menyiapkan model pemasangan tempatan bagi C-Class W206 baharu. Dengan warna baharu yang diperkenalkan pada model facelift CLS – yang masih belum sampai ke pasaran kita – tetapi ia merupakan warna hero untuk sedan sport terkini jenama ini. Versi import sepenuhnya telah pun habis dijual, jadi dijangkakan model CKD bakal dilancarkan tidak lama lagi.

GALERI: Mercedes-Benz GLC 200 AMG Line 2021

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required