Tonto guna teknologi canggih, dedah maklumat operasi pihak berkuasa lebih awal kepada lori – JPJ

Tonto guna teknologi canggih, dedah maklumat operasi pihak berkuasa lebih awal kepada lori – JPJ

Tonto, iaitu sindiket yang ‘menjaga’ syarikat-syarikat lori bagi memastikan lori-lori berkenaan selamat dari ditangkap oleh pihak berkuasa kerana melakukan pelbagai kesalahan kini dikatakan menggunakan teknologi canggih bagi menjalankan kegiatan mereka, kata Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dalam laporan Harian Metro.

Menurut jabatan berkenaan, usaha untuk memerangi kumpulan tonto kini kian sukar apabila mereka menggunakan kecanggihan teknologi komunikasi menerusi pelbagai aplikasi dan laman media sosial untuk menyalurkan maklumat pergerakan pihak berkuasa dengan pantas ke pengetahuan pemandu lori bermasalah tanpa bergantung lagi pada alat komunikasi walkie talkie.

JPJ turut mengakui bahawa kehadiran tonto yang memerhatikan setiap pergerakan pasukan penguatkuasa tanpa mengira masa memberikan cabaran utama dalam menjalankan tugas. Menurut Pengarah JPJ Negeri Sembilan Hanif Yusabra Yusuf, ancaman tonto ini menyebabkan pihaknya perlu memikirkan kaedah licik dan alternatif bagi mengekang kumpulan itu.

Beliau turut memberitahu bahawa terdapat segelintir tonto upahan yang bertindak agresif bagi memastikan lori dilindungi mereka tidak diambil tindakan.

Tonto guna teknologi canggih, dedah maklumat operasi pihak berkuasa lebih awal kepada lori – JPJ

“Ancaman tonto bukan ‘main-main’. Contohnya kes kenderaan tonto cuba menghalang kenderaan pihak kastam yang cuba menahan sebuah lori membawa muatan minuman keras tidak bercukai di Johor Bahru pada 22 April lalu.

“Dalam melaksanakan penguatkuasaan undang-undang ke atas kenderaan barangan terutama yang membawa muatan berlebihan, JPJ tidak terlepas daripada ancaman tonto yang berusaha melindungi pergerakan lori.

“Sindiket tonto yang diupah segelintir pengusaha syarikat lori akan memainkan peranan mereka untuk melindungi dan memberikan maklumat kepada pemandu lori yang melakukan kesalahan ini,” katanya kepada akhbar berkenaan.

Hanif juga menjelaskan bahawa maklumat disalurkan tonto ini memberi kesukaran kepada anggota penguatkuasa mengambil tindakan terhadap lori-lori bermasalah berkenaan kerana mereka sudah mendapat maklumat awal.

“Tonto juga bertindak agresif dan di luar batasan dalam usaha mengelak lori dilindungi mereka daripada dikenakan tindakan. Ada antara tindakan itu berisiko mengancam keselamatan pengguna jalan raya dan mungkin boleh menyebabkan kerosakan harta benda awam,” katanya lagi.

Tonto guna teknologi canggih, dedah maklumat operasi pihak berkuasa lebih awal kepada lori – JPJ

Beliau mendedahkan bagi memerangi taktik terbaharu yang digunakan oleh tonto ini, JPJ perlu lebih agresif dengan memikirkan cara lain seperti taktik penyamaran, risikan dan menggunakan teknologi dron.

“Kerjasama dengan pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) juga diperkukuhkan bagi mengatasi permasalahan berkaitan tonto,” katanya.

Menurut Hanif lagi, kesalahan membabitkan aktiviti tonto boleh diambil tindakan mengikut Seksyen 186 Kanun Keseksaan kerana menghalang tugas penjawat awam. Beliau juga memberitahu bahawa tonto didapati amat aktif dan sentiasa memberi perlindungan kepada kenderaan berat di beberapa lokasi panas di Negeri Sembilan seperti di Nilai, Pedas dan Kuala Pilah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required