Nissan Serena 2022 facelift di Malaysia — MPV baru ini bakal dilancar dengan AEB, peninjau titik buta, LDW?

Nissan Serena 2022 <em>facelift</em> di Malaysia — MPV baru ini bakal dilancar dengan AEB, peninjau titik buta, LDW?

Berdasarkan hantara Facebook pengedarnya, Nissan Serena nampak seperti bakal menerima facelift untuk pasaran Malaysia tahun ini. MPV berkenaan, yang masih dalam generasi kelimanya (C27), pertama kali diperkenalkan pada 2018 dan kini ditawarkan dengan janaan S-Hybrid dan dua varian — 2.0L Highway Star dan 2.0L Premium Highway Star (dalam pakej Black atau Two-Tone).

Daripada apa yang dapat dilihat, Serena terbaru ini nanti menerima gril V-motion yang lebih kemas dengan jalur krom lebih kurus dan mesh yang direka semula. Bucu krom pada gril berkenaan juga bersambung degan bahagian lampu utama yang masih kekal dengan rekaan sama. Bampar depan dan belakang pula diberi sedikit pembaharuan.

Kelainan bagi versi Highway Star lebih kelihatan, termasuk gril V-motion berkembar yang dilanjutkan ke bawah, kebahagian tengah bukaan udara. Ini disertai oleh kemasan hitam di kelilingnya dan perincian krom, serta bampar depan yang lebih agresif dengan perincian bentuk L di sudutnya; ini juga terdapat di belakang, dengan kluster lampu belakang yang lebih besar, dilanjutkan ke sisi.

Nissan Serena 2022 <em>facelift</em> di Malaysia — MPV baru ini bakal dilancar dengan AEB, peninjau titik buta, LDW?

Di dalam, Serena diberi kemaskini sedikit dari sudut kemasan dan kluster instrumen yang direka semula. Selebihnya ia kekal sama seperti model sedia ada, sama bagi kedua-dua varian.

Hantara FB berkenaan bagaimanapun tidak menyertakan senarai spesifikasi penuh, tetapi ada menyebut tentang Serena baru ini akan datang dengan sistem keselamatan aktif seperti AEB, amaran penukaran lorong dan peninjau titik buta. Serena yang ada ketika ini tidak dilengkapi dengan ciri berkenaan. Kit keselamatan standardnya termasuklah enam beg udara, Kawalan Dinamik Kenderaan (VDC), kawalan cengkaman, bantuan mula mendaki, peninjau keliling dengan Intelligent Moving Object Detection (i-MOD) dan Intelligent Driver Alertness (i-DA).

Beberapa sistem lain yang dijangka ditambah bagi model facelift ini nanti adalah seperti Intelligent Blind Spot Intervention, Rear Cross Traffic Alert dan Emergency Assist for Pedal Misapplication. Ciri semi-autonomous ProPILOT pilihan yang ditawarkan sebelum ini juga diberikan kemaskini dengan kawalan kelajuan lebih baik untuk membrek dengan lembut dalam pelbagai keadaan pemanduan.

Nissan Serena 2022 <em>facelift</em> di Malaysia — MPV baru ini bakal dilancar dengan AEB, peninjau titik buta, LDW?

Tidak disebutkan sistem janaan apa yang akan digunakan oleh Serena baru ini, walaupun boleh dijangkakan ia akan kekal dengan sistem S-Hybrid yang sama. Ini termasuklah enjin MR20DD 2.0 liter suntikan terus, empat-silinder petrol dengan 150 PS pada 6,000 rpm dan 200 Nm tork pada 4,400 rpm.

Digandingkan bersama Xtronic CVT, sistem ini turut melibatkan motor elektrik SM24 ECO dengan kuasa 2.6 PS dan 48 Nm yang bertindak sebagai alternator dan motor penghidup, membantu mengawal sistem melahu, janaan semula tenaga dan memberikan bantuan pecutan.

Di Jepun, S-Hybrid merupakan satu daripada dua sistem janaan kuasa yang ditawarkan, dengan satu lagi ialah sistem e-Power yang menampilkan motor elektrik EM57 (136 PS dan 320 Nm) yang membekalkan tenaga kepada enjin HR12DE 1.2 liter tiga-silinder (84 PS dan 103 Nm) — enjinnya tiada sambungan terus ke roda.

NEW NISSAN SERENA Facelift 2022????

????AVAILABLE NOW FOR BOOKING????

?Blind Spot Warning
?Lane Departure Warning
?Automatic…

Posted by Nissan Puchong ENG ENG on Wednesday, 4 May 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required