Polis Johor tahan dan sita 22-buah motosikal roda tiga milik etnik Rohingya dalam satu operasi khas semalam

Polis Johor tahan dan sita 22-buah motosikal roda tiga milik etnik Rohingya dalam satu operasi khas semalam

Sepasukan pegawai dan anggota polis daripada Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Daerah Johor Bahru Utara telah membuat operasi khas motosikal roda tiga di bawah kawasan pentadbirannya pada pukul 8.30 pagi semalam.

Hasilnya, 22 motosikal jenis berkenaan – kesemuanya ditunggang oleh etnik Rohingya telah ditahan kerana membawa barang-barang lusuh untuk dijual di kedai kitar semula dan menunggang secara bahaya serta mengganggu pengguna jalan raya yang lain.

Dalam operasi ini, sebanyak 54 saman telah dikeluarkan terhadap penunggang motosikal termasuk 22 saman dikeluarkan mengikut seksyen 26 (1) akta pengangkutan jalan 1987 kerana tiada lesen memandu, 10 saman dikeluarkan mengikut seksyen 90 akta pengangkutan jalan 1987 kerana tiada perlindungan insurans kenderaan serta 22 saman dikeluarkan mengikut peraturan 34 LN 170/59 kaedah-kaedah lalu lintas 1959 kerana ubahsuai struktur kenderaan.

Polis Johor tahan dan sita 22-buah motosikal roda tiga milik etnik Rohingya dalam satu operasi khas semalam

JSPT JB Utara turut menyatakan bahawa kesemua 22 buah motosikal roda tiga yang ditahan tersebut terus disita di bawah seksyen 64 akta pengangkutan jalan 1987.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan, polis turut menasihati orang ramai agar sentiasa mematuhi peraturan jalan raya demi memastikan keselamatan semua pengguna jalan raya dan mengelakkan sebarang risiko kemalangan jalan raya yang boleh meragut nyawa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required