70,000 teksi tersadai, jadi besi buruk sejak 2014

70,000 teksi tersadai, jadi besi buruk sejak 2014

Sejak perkhidmatan e-hailing mula masuk ke Malaysia, seperti diketahui ia mula ‘membunuh’ industri teksi tempatan. Kemudian situasi berkenaan bertambah teruk apabila negara terpaksa berhadapan dengan pandemik Covid-19. Berapa teruk sebenarnya impak terhadap industri teksi ini?

Menurut Yang Dipertua Gabungan Teksi Malaysia Kamarudin Mohd Hussain dalam laporan Harian Metro, sejak 2014 kira-kira 70,000 teksi termasuk 2,500 jenis eksekutif dan 67,500 jenama tempatan telah tersadai dan menjadi besi buruk membabitkan nilai kerugian dianggarkan sebanyak RM2.9 bilion.

Beliau turut menjelaskan bahawa sebahagian besar daripada jumlah itu membabitkan pemandu di sekitar Lembah Klang,
manakala hanya 40,000 daripada 110,000 pemandu teksi seluruh negara termasuk di Sabah dan Sarawak masih bertahan dalam industri terbabit.

“Daripada jumlah itu, sebanyak 60 peratus syarikat teksi gulung tikar selepas pemandu tidak mahu membawa teksi disebabkan tidak mampu membayar sewa teksi akibat kurang sambutan daripada pengguna.

“Kebanyakan pemandu teksi yang berhenti mencari haluan lain seperti berniaga kecil-kecilan, memandu lori, menternak, bertani serta ada yang menjadi penganggur malah bagi yang berusia hanya duduk di rumah bergantung harap kepada ahli keluarga lain,” katanya kepada akhbar tersebut.

70,000 teksi tersadai, jadi besi buruk sejak 2014

Kamarudin turut menambah implikasi ini adalah disebabkan kemerosotan bilangan pemandu teksi sejak 2014 selepas tiada pengawalan pengoperasian e-hailing dan teksi dengan saksama hingga mewujudkan jurang antara perkhidmatan itu.

“Banyak syarikat cuba bertahan dalam tempoh itu namun keadaan semakin parah pada 2018 dan ada antara mereka terpaksa gulung tikar. Disebabkan itu, sesetengah syarikat membiarkan teksi yang tidak digunakan di depoh masing-masing. Akhirnya banyak teksi tersadai selain ada yang dilupuskan di premis potong besi,” katanya.

Kamarudin turut menyatakan bahawa pihak berwajib perlu merombak semula dasar sedia ada bagi mengurangkan jurang antara teksi dan e-hailing bagi mewujudkan persaingan sihat dalam industri pengangkutan awam, mengkaji semula kadar tambang sedia ada yang dibuat melalui kajian kerajaan pada 2014, serta merayu agar kerajaan mengawal selia kadar tambang dan kadar komisyen antara teksi dan e-hailing

“Sudah tiba masanya kerajaan menyerapkan pemain industri yang lebih berpengalaman dan berpengetahuan di dalam unit pembuat dasar untuk memulihkan semula industri ini,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required