GALERI: Kilang Modenas ikut SOP Jepun pasang Kawasaki, dapat mesin ujian khas pertama di ASEAN

GALERI: Kilang Modenas ikut SOP Jepun pasang Kawasaki, dapat mesin ujian khas pertama di ASEAN

Melalui berita yang kami siarkan sebelum ini, anda sudah tahu Modenas sudah memulakan operasi pemasangan motosikal Kawasaki di kilang mereka di Gurun, Kedah. Ia malah baru sahaja bermula, iaitu pada minggu lepas, dan sekarang mereka sedang melakukan pengeluaran dengan pemerhatian yang ketat untuk memastikan semua perkara berjalan lancar.

Semasa lawatan ke kilang tersebut, kami tidak dibenarkan mengambil sebarang gambar atau video, dan ia hanya akan diberi oleh Modenas sendiri. Di sini kami letakkan galeri gambar tersebut, supaya anda juga boleh mendapat gambaran bagaimana keadaan di dalam kilang tersebut.

Setakat ini 20 unit motosikal Kawasaki sudah siap dipasang, dan ia terdiri daripada Ninja 250 ABS dan Z250 ABS, iaitu dua model pertama yang akan dilancarkan oleh Kawasaki untuk pasaran Malaysia di bawah Edaran Modenas Sdn Bhd (EMOS).

Seperti yang boleh anda lihat di dalam gambar, baris pemasangan (assembly line) untuk motosikal Kawasaki di kilang ini adalah pendek sahaja setakat ini, tetapi ia akan ditambah dengan tiga lagi baris untuk kerja utama dan satu khas untuk pemasangan enjin (pada masa sekarang enjin datang secara lengkap dari Thailand).

Menurut CEO Modenas, Roslan Roskan, dalam keadaan sekarang, kilang ini boleh mengeluarkan 200 ke 300 buah motosikal Kawasaki dalam masa sebulan, dan untuk tempoh baki enam bulan tahun ini, mereka boleh menghasilkan sekitar 1,000 ke 1,200 buah motosikal.

Apabila penambahan baris pemasangan lengkap tahun hadapan, jumlah pengeluaran ini boleh meningkat menjadi 3,500 hingga 5,000 unit setahun, dengan hanya satu syif bekerja, dan jika mempunyai permintaan tinggi, ia boleh ditambah lagi kerana masih terdapat banyak ruang kosong di kilang tersebut.

GALERI: Kilang Modenas ikut SOP Jepun pasang Kawasaki, dapat mesin ujian khas pertama di ASEAN

Semua prosedur operasi pemasangan motosikal Kawasaki di kilang ini adalah mengikut standard dan spesifikasi sama seperti kilang Kawasaki di Jepun, dan melalui pemerhatian kami, ia nampak tersusun, rapi dan mempunyai aturan yang jelas bagi membantu pekerja.

Satu lagi yang menarik, Kawasaki juga telah membawa satu kelengkapan menguji motosikal khas ke kilang di Gurun ini, dan ia dikatakan sebagai yang pertama di dalam ASEAN. Di Jepun juga, menurut mereka, hanya Kawasaki sahaja yang mempunyai mesin ini. Ia bukan setakat boleh mengenal pasti prestasi enjin, tetapi juga putaran roda, operasi sistem ABS dan beberapa lagi fungsi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required