Had umur penghantar bermotosikal akan diturunkan dari 21 kepada 18 tahun – Menteri Pengangkutan

Had umur penghantar bermotosikal akan diturunkan dari 21 kepada 18 tahun – Menteri Pengangkutan

Kerajaan Malaysia bakal menurunkan had umur minima untuk penghantar bermotosikal dari 21 tahun buat masa sekarang kepada 18 tahun, lapor Free Malaysia Today.

Menurut Menteri Pengangkutan Datuk Seri Wee Ka Siong, langkah itu adalah untuk membolehkan lebih ramai belia mempunyai pilihan memperoleh pendapatan tambahan melalui perkhidmatan p-hailing dan platform penghantaran barangan lain.

“Pindaan itu akan dibentangkan pada persidangan Parlimen akan datang. Ini membolehkan golongan muda Malaysia memperoleh pendapatan tambahan atau mungkin mempertimbangkan kerjaya dalam ekonomi gig,” katanya kepada portal berita berkenaan.

Jumlah penghantar e-hailing bermotosikal dilaporkan menurun bulan lalu, di mana 25% daripada mereka telah meninggalkan perkerjaan tersebut.

Had umur penghantar bermotosikal akan diturunkan dari 21 kepada 18 tahun – Menteri Pengangkutan

Menurut naib presiden Persatuan Penghantar P-Hailing Malaysia Abdul Hakim Abdul Rani, ia berikutan pembukaan semula pelbagai sektor ekonomi selepas Malaysia beranjak ke fasa peralihan ke endemik, menyebabkan ramai penghantar-penghantar berkenaan kembali melakukan kerja asal mereka, serta penurunan kadar tempahan penghantaran khususnya pada waktu puncak.

FMT turut melaporkan bahawa rombakan yang dibuat pada had umur penghantar bermotosikal ini merupakan sebahagian dari banyak lagi cadangan yang akan dibentangkan oleh kementerian pengangkutan, termasuk pelbagai rombakan penting.

Ia termasuk perkara lain seperti mewajibkan pemandu bas persiaran untuk mempunyai lesen vokasional seperti mana pemandu bas lain, serta membolehkan (Used Car Dealer-UCD) memiliki pemilikan kenderaan buat sementara waktu sambil mencari pembeli baharu dan memastikan hak pengguna dilindungi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required