Hong Leong Yamaha siar teaser model baru – R15M?

Hong Leong Yamaha siar teaser model baru – R15M?

Agak hambar tahun ini dengan pelancaran model baru cuma 135LC Fi sahaja, Hong Leong Yamaha Motor (HLYM) kini menyiarkan satu video teaser untuk model yang kami jangkakan bukanlah setakat pembaharuan grafik atau warna.

Kenyataan yang ditulis bersama video itu adalah “Nantikan Motosikal M-Series Terbaru!” dan melaluinya, kita cuma boleh melihat sedutan keadaan di atas jalan raya biasa serta dalam Litar Sepang, sekaligus memberi petunjuk motosikal ini mempunyai ciri sporty tetapi masih boleh dibawa atas jalan biasa.

Untuk mendapat idea apakah model ini sebenarnya, pertama sekali kita boleh mengenepikan YZF-R1M kerana daripada sejarah sebelum ini, HLYM memang tidak membawa masuk model sebegitu untuk pasaran awam. Kemudiannya jika R1M, videonya pasti lebih mengujakan.

Tekaan kami ia adalah adik kecilnya, iaitu YZF-R15M. Model ini didedahkan buat pertama kali di India September tahun lepas, dan ia adalah satu versi paling tinggi bagi R15 versi diperbaharui yang dipanggil sebagai V4. Tiga bulan selepas itu (Disember 2021), pasaran Indonesia pula menerima R15 V4 ini bersama versi R15M.

Petunjuk kedatangan model ini ke Malaysia juga sudah ada kerana ia pernah dilihat membuat ujian di atas jalan raya – sesuatu yang memang sudah biasa dibuat oleh HLYM. Selain daripada itu, model ini juga terbukti mempunyai peminat di negara kita.

Selain panel badan serba baru (termasuk tangki), naik taraf utama bagi R15 V4 adalah pada bahagian elektronik, di mana ia sekarang diberikan terus dengan sistem kawalan cengkaman (boleh ditutup) berserta quickshifter sebagai pilihan tambahan. Ciri ini melengkapi sistem ABS two-channel yang sudah sedia ada pada R15.

Kemudiannya pada bahagian panel paparan, unit digital penuh LCD yang digunakan sekarang boleh memaparkan lebih banyak informasi dan boleh disambungkan kepada aplikasi Y-Connect di telefon bimbit untuk memberikan fungsi seperti notifikasi dan tahap bateri. Paparan unit ini juga disediakan dalam dua mod iaitu Street untuk keadaan biasa, dan Track yang boleh memaparkan catatan masa pusingan di litar.

Enjin pula masih lagi sama seperti sebelum ini, iaitu unit satu silinder suntikan bahan api SOHC, VVA 155 cc bersama padanan transmisi enam kelajuan dengan klac jenis slip & assist, tetapi kuasanya ada sedikit perbezaan, menjadi 18.4 PS pada 10,000 rpm dan 14.2 Nm tork pada 7,500 rpm (pengurangan 0.2 PS dan penambahan 0.1 Nm jika dibandingkan dengan model R15 V3 di India.

Untuk R15M, ia mendapat skema warna sama seperti R1M, dan diberikan beberapa kemasan unik seperti lencana R15M, penutup atas fork dengan logo R15M, tempat duduk khas, angkup brek Bybre warna emas serta lengan ayun, pelindung ekzos berwarna kelabu serta quickshifter yang diberikan terus. Spesifikasi teknikal adalah sama sahaja seperti R15 V4 biasa.

GALERI: Yamaha YZF-R15 V4 2022

GALERI: Yamaha YZF-R15M V4 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required