Benarkan warga asing memandu – 3 motosikal, 3 kereta dan sebuah lori disita JPJ Perlis sejak 1 April

Benarkan warga asing memandu – 3 motosikal, 3 kereta dan sebuah lori disita JPJ Perlis sejak 1 April

Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Perlis, Fatimah Mohamed Ali Piah menyatakan bahawa sejak 1 April lalu pihaknya telah menyita tujuh kenderaan milik warga negara Malaysia yang dipandu oleh warga asing serta pelarian pemegang kad Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR) tanpa lesen.

“Berdasarkan rekod kita sejak pintu sempadan Malaysia-Thailand dibuka pada 1 April lalu, sebanyak tujuh kenderaan disita membabitkan masing-masing tiga motosikal dan kereta serta sebuah lori. Malah, daripada jumlah itu, enam daripadanya adalah warga Myanmar etnik Rohingya yang memegang kad UNHCR serta seorang warga Pakistan,” kata Fatimah kepada Berita Harian selepas melakukan tinjauan Ops Pemandu Warga Asing (PEWA) Bersepadu semalam.

Menurutnya lagi JPJ mendapati kenderaan-kenderaan yang dipandu oleh warga asing terutama pemegang kad UNHCR berkenaan adalah milik majikan warga tempatan yang membenarkan mereka memandu, dan ada juga disewakan kepada mereka oleh warga tempatan. Tindakan tersebut menimbulkan kerisauan dalam kalangan pengguna jalan raya disebabkan golongan ini tidak mempunyai lesen memandu sama sekali, tambahnya lagi.

Fatimah turut menjelaskan bahawa terdapat ketetapan undang-undang pengangkutan jalan di Malaysia yang melarang sama sekali warga asing pemegang kad UNHCR terutama warga Myanmar dari etnik Rohingya memandu atau memiliki lesen serta kenderaan di negara ini.

“Memang sudah termaktub dalam undang-undang jalan raya bahawa warga asing pemegang kad UNHCR tidak dibenarkan memandu apatah lagi menunggang motosikal di negara ini. Kita boleh menahan dan memberikan kompaun kepada mereka atas kesalahan yang dilakukan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required