Trak pikap sedang memotong lori di laluan garisan berkembar hampir bertembung dengan kenderaan lain

Trak pikap sedang memotong lori di laluan garisan berkembar hampir bertembung dengan kenderaan lain

Seorang pemandu terpaksa memberhentikan kenderaannya secara mendadak bagi mengelakkannya bertembung dengan sebuah trak pikap yang sedang memotong lori kontena di laluan garisan berkembar. Insiden terbabit berlaku di Janda Baik, dan dirakamkan menerusi dashcam kenderaan terbabit.

Dalam video berkenaan (asalnya dimuatnaik oleh Sheran Bin Tahir), ekoran tindakan terpaksa memberhentikan kenderaan secara mendadak, anak kepada pemandu terbabit yang dikatakan sedang tidur turut terjatuh dari tempat duduk. Malahan pemandu itu juga terpaksa mengundurkan sedikit kenderaannya untuk memberikan ruang kepada trap pikap itu memotong lori kontena terbabit. Kedengaran juga kenderaan lain turut membunyikan hon pada waktu itu.

Dalam masa yang sama, lori kontena itu juga segera berhenti untuk memberi laluan kepada trak pikap berkenaan memotongnya. Pemandu trak pikap tersebut sempat berhenti di sebelah kenderaan yang ‘mungkin boleh menjadi mangsa keadaan’, dan berkata sesuatu termasuk yang sempat didengari, “ingatkan lori ni bagi laluan…” kepada pemandu kenderaan berkenaan.

Ternyata tindakan pemandu trak pikap itu yang memotong di garisan berkembar adalah salah di sisi undang-undang lalu lintas. Malahan keadaan jalan tersebut sempit dan berselekoh, dan ia boleh memberikan risiko seandainya bertembung dengan kenderaan lain.

Garisan berkembar di jalan raya bukanlah untuk ‘sekadar hiasan’ sebaliknya bagi tujuan keselamatan. Selain tidak boleh memotong di laluan garisan berkembar, semua kenderaan juga tidak dibenarkan untuk membuat pusingan U, memarkir di laluan berkenaan dan juga melintasinya dari satu lorong ke lorong yang lain.

Banyak kejadian kemalangan berlaku akibat pertembungan antara dua kenderaan (atau mungkin lebih) apabila salah satunya memotong di garisan berkembar atau memandu laju hingga terbabas. Jika tindakan tersebut dikesan oleh pihak berkuasa, saman sebanyak RM300 boleh dikeluarkan, dan hukuman lebih berat dikenakan jika ia melibatkan kemalangan hingga mengakibatkan kecederaan atau kematian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required