Perodua jual 127,343 kenderaan dalam enam bulan pertama 2022 – naik 30% berbanding tahun lepas

Perodua jual 127,343 kenderaan dalam enam bulan pertama 2022 – naik 30% berbanding tahun lepas

Perodua baru sahaja mengumumkan bahawa mereka berjaya menjual 127,343 buah kenderaan bagi separuh pertama tahun 2022 (Januari ke Jun), dan menunjukkan peningkatan 30% berbanding tempoh sama tahun lepas, iaitu 97,290 unit. Menurut Perodua, permintaan yang tinggi ini adalah disebabkan oleh pelanggan mahu menikmati pengecualian cukai sebelum ia berakhir 30 Jun.

Daripada jumlah ini, Myvi terus menjadi model paling laris, dengan mencatat pendaftaran sebanyak 38,039 unit, dan kemudiannya diikuti oleh Axia yang mencatat 29,183 unit. Tambah Perodua, Bezza semakin mendapat diterima ramai, dan berjaya mencatat 28,719 unit.

Satu lagi faktor yang menyumbang kepada peningkatan tinggi jumlah jualan ini berbanding tahun lepas adalah jumlah pendaftaran yang rendah di awal tahun 2021 kerana kawalan pergerakan masih dikenakan bagi mencegah penularan Covid 19.

Bagi bulan Jun sahaja, Perodua berjaya menjual 21,164 buah kenderaan, berbanding cuma 1,009 unit pada Jun 2021. Melihat jumlah dari bulan ke bulan, catatan jualan bulan Jun 2022 menunjukkan peningkatan sebanyak 10.7% berbanding 18,901 unit yang diperoleh pada bulan Mei 2022.

Presiden dan CEO Perodua, Datuk Zainal Abidin Ahmad juga memberitahu bahawa peningkatan jumlah pendaftaran pada bulan lepas adalah disebabkan oleh bekalan alat ganti yang bertambah baik berbanding bulan Mei. Bagaimanapun, isu berkenaan tenaga kerja mahir dan kekurangan alat ganti masih ada pada waktu sekarang dan beliau berharap pelanggan boleh memahami perkara ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required