Honda Civic Type R 2023 diperkenalkan 21 Julai ini!

Honda Civic Type R 2023 diperkenalkan 21 Julai ini!

Honda mengesahkan bahawa model Civic Type R 2023 akan diperkenalkan pada 21 Julai nanti; untuk pengenalan sulung globalnya. Pengganti model FK8 ini dijangka akan masuk ke bilik pameran awal 2023 nanti.

Dengan pengumuman ini, Honda turut mengeluarkan teaser pertama bagi versi produksi model terbabit. Imej yang dilihat ini adalah unit yang terdedah sepenuhnya, tanpa ada lagi pelekat samaran merah-hitam unit pembangunan yang pernah dilihat sebelum ini. Dari sini dapat dilihat lencana merah Honda, dengan logo Type R pada sisi grilnya, yang hadir dengan corak rekaan honeycomb — sama dengan rekaan gril bahagian bawahnya.

Bahagian bampar dan bukaan sisi pula diberi rekaan yang ringkas berbanding model FK8 sebelum ini. Ini memberi petunjuk kepada rekaan keseluruhan yang semakin matang dan ringkas. “Sayap” belakang yang besar dan ekzos tiga muncung dijangka akan diteruskan lagi. Lampu utama pula hadir dengan jalur “mata” yang lebih menonjol dalam bentuk DRL LED bentuk L.

Honda Civic Type R 2023 diperkenalkan 21 Julai ini!

Sama seperti sebelum ini, Civic Type R menggunakan asas daripada versi hatchback lima-pintu, dengan kodnama FL. Maklumat rasmi masih belum didedahkan, tetapi model ini dijangka akan dikuasakan oleh enjin K20C1 2.0 liter turbo empat-silinder dari FK8 yang dipertingkatkan, dengan janaan 320 PS dan 400 Nm tork. Boleh juga jangkakan transmisi manual enam-kelajuan dan limited-slip differential.

Satu perbezaannya adalah Type R baru ini tidak lagi akan dikeluarkan dari kilang Honda di Swindon, UK — “rumah” yang sinonim dengan Type R — kerana kilang berkenaan tidak lagi beroperasi, dan pengeluarannya akan dipindahkan ke Amerika Syarikat.

Tahun ini juga sangat bermakna untuk “jenama” Civic. Hari ini merupakan ulangtahun ke-50 siri Honda Civic, sejak ia mula dijual pada 12 Julai 1972. Tahun ini juga menandakan tahun ke-25 Civic menggunakan lencana Type R.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required