Mitsubishi Malaysia sumbang sistem solar berkuasa tinggi untuk perkongsian komuniti Orang Asli

Mitsubishi Malaysia sumbang sistem solar berkuasa tinggi untuk perkongsian komuniti Orang Asli

Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) telah menyumbangkan sistem solar berkuasa tinggi untuk dikongsikan di antara komuniti Orang Asli atau lebih dikenali sebagai Rumah Adat. Sumbangan tersebut disempurnakan menerusi Global Peace Foundation, badan bukan kerajaan (NGO) dengan misi untuk membina masyarakat Orang Asli yang berdaya tahan dan bersatu padu.

Menurut MMM, disebabkan kekurangan akses untuk mendapatkan kemudahan elektrik di rumah Orang Asli juga telah memberikan kesan terhadap kesihatan, alam sekitar serta membabitkan kos yang mahal untuk mendapatkannya. Tanpa sumber elektrik, pada waktu malam, unggun api digunakan untuk membakar buah sawit kering, sekaligus menghasilkan banyak asap yang boleh menyebabkan masalah kesihatan termasuk batuk dan mata berair di kalangan penduduk kampung terutamanya kanak-kanak.

Tambahan pula, rumah dan kawasan komuniti dibina dari bahan yang diperoleh dari hutan termasuk kayu, buluh dan bahan tambahan lain termasuk zink dan PVC, di mana sesetengah daripada bahan tersebut mudah terbakar, menjadikan ia lebih berisiko.

Bukan itu sahaja, ada juga keluarga Orang Asli yang bergantung pada sumber lain termasuk petrol untuk menghidupkan generator dan bateri untuk mendapatkan sumber kuasa bagi menghidupkan peranti lain selain lampu.

“Sebagai sebahagian daripada masyarakat Malaysia, kami mahu melihat rakyat Malaysia termasuk masyarakat peribumi menjalani kehidupan yang lebih baik. Dengan sistem solar berkuasa tinggi, kami akan menyediakan akses komuniti Orang Asli kepada tenaga mampu milik dan boleh diperbaharui yang meningkatkan produktiviti.

“Sekaligus membolehkan projek komuniti diteruskan walaupun selepas gelap, meminimumkan kesan kesihatan dan alam sekitar daripada tenaga tidak boleh diperbaharui, pencemaran alam sekitar yang lebih rendah, dan akhir sekali mengurangkan perbelanjaan tenaga daripada membeli sumber tenaga mahal yang tidak mampan,” kata Arba Rahman, Naib Presiden Kanan MMM.

Beliau menambah, “Usaha ini adalah bersama-sama dengan program tanggungjawab sosial korporat (CSR) global Mitsubishi Motors Corporation (MMC), ‘Step to the future’ yang memfokuskan pada empat tema utama, mewakili masyarakat, keselamatan lalu lintas, alam sekitar dan juga orang ramai. Di MMM, kami juga fokus untuk memberikan manfaat kepada orang ramai melalui penekanan terhadap alam sekitar bagi mewujudkan masyarakat yang lebih baik yang kita boleh harapkan pada masa hadapan.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required