JPJ Penang keluarkan 1,005 saman dalam Op Khas Motosikal – ada yang rela disaman dari ambil lesen

JPJ Penang keluarkan 1,005 saman dalam Op Khas Motosikal – ada yang rela disaman dari ambil lesen

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Pulau Pinang telah mengeluarkan sebanyak 1,005 saman dalam Op Khas Motosikal Hari Raya Aidiladha yang dilaksanakan selama empat hari dan berakhir malam tadi.

Pengarah JPJ negeri, Adenan Md Isa berkata pihaknya mengeluarkan 1,005 saman tersebut atas pelbagai kesalahan antaranya membabitkan tiada lesen memandu, cukai jalan dan lesen memandu tamat tempoh.

“Kami turut menyaman dua penunggang motosikal berkuasa tinggi yang menunggang kenderaan itu tanpa lesen. Kami berasa kecewa dengan tindakan dua penunggang motosikal berkenaan yang seperti tiada perasaan bersalah apabila menunggang tanpa lesen padahal mampu membeli kenderaan itu yang berharga puluhan ribu ringgit.

“Lebih mengecewakan mereka bukan sahaja tidak memiliki lesen kelas B bagi mengendalikan motosikal berkuasa tinggi, bahkan tidak mempunyai lesen kelas B2 dan D yang ini menunjukkan mereka tidak kisah langsung kepada undang-undang,” katanya seperti yang dilaporkan Harian Metro.

Tambah beliau, setiap kali operasi membabitkan motosikal, pihaknya kerap mengesan kesalahan menunggang tanpa lesen yang kebanyakan penunggang bergerak secara berkumpulan bagi mengaburi mata penguat kuasa.

“Kita dapati penunggang motosikal yang tidak mempunyai lesen memandu akan bergerak secara konvoi (berkumpulan) untuk elak diri mereka ditahan. Mengapa susah sangat untuk buat lesen memandu hingga sanggup bayar saman sedangkan ia satu tindakan yang merugikan kerana membabitkan keselamatan diri?” katanya.

Operasi itu turut disertai Polis Diraja Malaysia, Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) dan Jabatan Alam Sekitar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required