TSG lancar pengecas pantas DC CCS2 120 kW – percuma bagi pemilik EV sepanjang ujian percubaan

TSG lancar pengecas pantas DC CCS2 120 kW – percuma bagi pemilik EV sepanjang ujian percubaan

Tenaga Switchgear (TSG) telah memperkenalkan pengecas pantas DC buatan tempatan secara rasmi, dengan pelancarannya berlangsung di ibu pejabatnya di Kota Damansara pada minggu lalu. Unit tersebut juga telah dipasang di premis terbabit dan kini TSG menawarkan penggunaan secara percuma kepada semua pemilik kenderaan elektrik (EV) untuk pengecas berkadar 120 kW yang turut dilengkapi dengan dua unit CCS2, sepanjang tempoh ujian percubaan sehingga waktu yang dimaklumkan kelak.

Awal tahun ini, TSG telah mempamerkan unit pengecas contoh dalam acara NEXTGen Malaysia anjuran BMW Malaysia, dan telah mengumumkan perancangan untuk memasuki pasaran berkaitan. Unit pengecas yang ditempatkan di Kota Damansara itu merupakan aplikasi kerja pertama unit DCFC yang tersedia untuk kegunaan awam.

Pengecas Level 3 asas ini sebenarnya bersumber dari China, tetapi telah diolahkan semula oleh TSG daripada pengecasan standard GB/T kepada antara muka CCS. Spesifikasi asas termasuk kuasa 200-1,000V voltan serta berkadaran IP54.

Luaran unit yang ditempatkan di Kota Damansara ini juga amat berbeza daripada yang ditawarkan oleh TNB sewaktu acara NEXTGen, dan ia masih dalam peringkat untuk diperhalusi apabila memasuki pasaran kelak. Menurut Pengarah Urusan TSG Ahmad Sazree Abd Aziz, syarikatnya telah pun menerima pertanyaan mengenai pengecas DC ini dari beberapa pihak yang berminat.

Proses aturkerja turut dijalankan bagi memastikan unit pengecas ini boleh digunakan untuk semua jenis EV yang tersedia di pasaran tempatan sebelum penggunaan secara komersil dimulakan sepenuhnya. Ini termasuk EV keluaran Hyundai, Volvo, Tesla dan Polestar yang turut boleh menggunakan pengecas ini.

Walau bagaimana pun, pengecas ini seakan ‘kurang bekerjasama’ dengan Mercedes-Benz EQA setelah kami cuba mengujinya, begitu juga dengan EV dari BMW. Namun, syarikat ini telah memaklumkan kini ia sudah boleh digunakan untuk mengecas EV keluaran BMW kerana masalah tersebut telah berjaya diatasi.

Apabila ia diperkenalkan di pasaran secara komersil kelak, pembayaran tanpa tunai akan diaplikasikan iaitu menggunakan kad debit atau kredit, tidak ada langganan untuk penggunaannya. Walau bagaimana pun, kadar harganya masih belum dimuktamadkan. Buat masa ini, penggunaan unit di Kota Damansara itu adalah percuma dan TSG mengundang semua pemilik EV untuk mencubanya, dalam masa yang sama membolehkan pihaknya mengumpul data dan maklumbalas yang diperlukan.

Selain pengecas pantas DC 120 kW, TSG juga memiliki pengecas AS Type 2 11 kW yang ditempatkan di lokasi yang sama. Menerusi perspektif perniagaan, ia menawarkan beberapa pengecas, dari kadar 7 kW hingga 22 kW untuk AC dan juga dari 20 kW hingga 400 kW bagi pengecas DC, untuk kegunaan pelanggannya. Selain itu, ia juga menempatkan compact substation unit (CSU), yang boleh dikonfigurasikan semula untuk aplikasi masa hadapan bagi menyokong penjanaan pengecas EV.

Tenaga Switchgear
Lot 3, Jalan Teknologi 3/6 Taman Sains Selangor, 1, Kota Damansara, 47810 Petaling Jaya, Selangor
Lokasi mengikut Google Maps
Waktu operasi 8.30 pagi hingga 5.30 petang (Isnin hingga Jumaat)
DC CCS2 120 kW
Percuma untuk semua pemilik EV
Lokasi mengikut Plugshare

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required