VIDEO: Honda HR-V 2022 di Malaysia — dari RM115k!

Honda HR-V 2022 sudah pun dilancarkan secara rasmi untuk pasaran tempatan. Dan, Malaysia juga merupakan satu-satunya pasaran di dunia yang menerima penawaran tiga pilihan bagi sistem janaan kuasa HR-V 2022 ini, dan semua sekali ada empat varian ditawarkan.

Varian paling asas S menerima enjin 1.5L petrol yang sama digunakan bagi model City. Ia unit NA DOHC i-VTEC empat-silinder yang menghasilkan 121 PS dan 145 Nm tork pada 4,300 rpm. Varian E dan V pula menggunakan enjin 1.5L VTEC Turbo dengan janaan 181 PS dan 240 Nm tork antara 1,700 hingga 4,500 rpm. Ini 1 PS kurang daripada Civic FE, dan kedua-dua model NA dan Turbo ini digandingkan dengan CVT.

Varian RS pula dikhususkan untuk sistem janaan hibrid e:HEV. Motor elektrik i-MMD yang menjadi nadi utama kini 22 PS lebih berkuasa berbanding pada City, dengan 131 PS. Tork maksimum ialah 253 Nm. Enjin NA dengan kitaran Atkinson ini, yang bertindak selaku generator dan boleh memacu kereta ini dalam kelajuan tinggi, menghasilkan 107 PS dan 131 Nm. Angka ini 9 PS/4 Nm lebih tinggi berbanding City.

HR-V baru ini nampak lebih besar berbanding yang lama. Dengan 4,385 mm panjang (varian S tanpa bampar sporty ialah 4,330 mm panjang), HR-V baru ini hanya 39 mm lebih panjang daripada RS sebelum ini. Lebar 1,790 mm dan jarak antara roda 2,610 mm pula tidak berubah. Mungkin jarak kelegaan tanahnya — 196 mm, 26 mm lebih tinggi — yang memberikan kesan.

Dengan ini, pasaran segmen B di sini baru saja menerima pesaing terikini, yang akan memberi cabaran kepada model-model seperti Proton X50 dan Toyota Corolla Cross di Malaysia. HR-V ini cukup “power” nak lawan? Kami tinjau dalam video ini.

Honda HR-V Turbo E 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required