Perodua Alza 2022 terima ASEAN NCAP lima-bintang

Perodua Alza 2022 terima ASEAN NCAP lima-bintang

New Car Assessment Programme for Southeast Asian Countries (ASEAN NCAP) telah memberikan penarafan lima-bintang kepada Perodua Alza 2022 yang baru saja dilancarkan, dengan skor keseluruhan 81.64 mata.

MPV tujuh-tempat duduk serba baru ini merupakan model keempat yang dinilai di bawah protokol terkini 2021-2025 yang terdiri daripada empat kategori; perlindungan penumpang dewasa (AOP), perlindungan penumpang kanak-kanak (COP), bantuan keselamatan (SA) dan keselamatan penunggang motosikal (MS). Ia juga menjadi model kedua Perodua yang diuji di bawah kitaran yang lebih komprehensif ini selepas Ativa.

Menurut laporan ASEAN NCAP, varian Alza yang diuji ialah X yang paling asas. Semua tiga varian yang ditawarkan datang dengan enam-beg udara sebagai standard, VSC, kawalan cengkaman, ABS, EBD, bantuan brek, sistem peringatan tali keledar, lampu tinggi automatik, amaran penukaran lorong dan penghindaran serta AEB dengan pengesanan pejalan kaki. Cuma AV yang turut menerima peninjau titik buta dan sistem bantuan lain.

Dalam kategori AOP, Alza mencatatkan 28.96 mata daripada 32 mata keseluruhan, dengan 43.04 daripada 51 mata untuk COP. Kategori MS pula menyaksikan MPV berkenaan meraih lapan daripada 16 mata, dan untuk kategori SA, 19.50 daripada 21 mata. Secara keseluruhannya, skor akhir membolehkannya menerima penarafan lima-bintang.

“Perodua Alza merupakan model kedua Perodua yang diuji di bawah protokol 2021-2025 ASEAN NCAP. Walaupun keperluan keselamatan terkini yang lebih ketat diperlukan oleh ASEAN NCAP, Perodua terkehadapan dalam hal ini dengan menyertakan beberapa teknologi bantuan keselamatan utama sebagai ciri standard untuk semua varian. Adalah amat membanggakan untuk melihat pengeluar kenderaan Malaysia begitu progresif dalam aspek keselamatan kenderaan dengan memenuhi keperluan ketat ASEAN NCAP,” ujar Ketua Pengara MIROS, Khairil Anwar Abu Kassim.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required