Mercedes-Benz Malaysia yakin dengan ketahanan bateri EV EQS – beri jaminan 10 tahun, 250,000 km

Mercedes-Benz Malaysia yakin dengan ketahanan bateri EV EQS – beri jaminan 10 tahun, 250,000 km

Mercedes-Benz EQS dilancarkan minggu lalu dan menjadi satu lagi model elektrik (EV) yang memasuki pasaran Malaysia. Ditawarkan dalam satu varian, EQS 450+ AMG, sedan elektrik ini dijual pada harga RM698,888 bersama insentif cukai yang diberikan untuk EV, tetapi tidak termasuk insurans.

EV Mercedes-Benz sebenarnya masih baru dalam pasaran Malaysia, dengan yang pertama adalah EQA, dilancarkan Mac lalu. Semasa pengenalan EQS, Mercedes-Benz Malaysia (MBM) turut menunjukkan EQB dan EQC, yang mana harga rasminya akan didedah dalam masa beberapa bulan lagi.

Dengan lebih banyak EV Mercedes-Benz akan tiba di negara kita, kami tanyakan soalan berkenaan ketahanan model ini kepada presiden dan CEO MBM, Sagree Sardien, serta ketua bahagian jualan dan pemasaran MBM, Michael Jopp dalam satu temu ramah selepas pengenalan model EQ Jumaat lepas.

“Pertama sekali, kami sangat yakin. Jika anda lihat kembali kepada kenderaan hibrid generasi pertama, kita sekarang sekurang-kurangnya sudah maju lebih tiga generasi ke hadapan. Pengurusan bateri kenderaan generasi baru (EV bateri) dibangunkan sendiri, jadi saya boleh katakan banyak usaha dibuat untuk memastikan kenderaan ini berfungsi dengan baik.,” kata Jopp sambil menambah bahawa kemas kini perisian over-the-air (OTA) akan dapat meningkatkan lagi prestasi dan ketahanan model EQ.

“Kami mungkin telah menguji model EQ ini dengan lebih intensif berbanding model-model lain yang pernah kami lancarkan sebelum ini. Kami sendiri perlu mendapatkan pengalaman terus dengan kenderaan ini kerana kebiasaannya, anda (media) yang lebih cepat dapat memandu kereta-kereta ini,” tambah beliau.

Ini memang benar kerana sebelum pelancaran EQS, pengurus kanan penentuan harga dan pengurusan produk MBM, Christian Grimberg, serta pengurus bahagian pengurusan produk (EQ, SUV, AMG) MBM, Florian Neff telah memandu unit yang ditutup dengan pelekat camouflage ke sekitar Semenanjung Malaysia termasuk Pulau Pinang, Johor dan Kuala Lumpur dengan catatan jarak 1,693 km untuk tujuan penilaian. Bagi EQS 450+, ia boleh memberi jarak gerak 782 km dengan sekali cas penuh (WLTP).

Mercedes-Benz Malaysia yakin dengan ketahanan bateri EV EQS – beri jaminan 10 tahun, 250,000 km

EQS juga datang dengan jaminan 10 tahun/250,000 km untuk baterinya – mengikut standard jaminan global Mercedes-Benz – dan ini adalah yang paling tinggi di kalangan EV lain yang dijual di Malaysia (biasanya jaminan maksimum adalah lima tahun/160,000 km). Walaupun setelah habis tempoh itu, bateri lithium ion 107.8 kWh tersebut dikatakan masih dapat menyimpan 70% cas di dalamnya.

“Saya boleh katakan, untuk menyerlahkan lagi keyakinan ini, anda boleh tengok sendiri slaid yang ditunjukkan oleh Michael, sebab itulah kami memberikan jaminan sehingga 10 tahun atau 250,000 km untuk bateri EQS, sebab kami yakin dengan bateri generasi baru ini dan harapnya tidak akan ada masalah seperti sebelum ini,” kata Sardien.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required