VIDEO: Perbezaan spesifikasi varian Perodua Alza

VIDEO: Perbezaan spesifikasi varian Perodua Alza

Selepas hampir 13 tahun dalam pasaran tempatan, Perodua Alza 2022 generasi kedua telah pun dilancarkan sebagai ganti. Ada banyak pembaharuan bahkan kelainan yang sama sekali menjadikan penawaran kali ini sangat berbeza berbanding yang lama. Namun adakan ia lebih baik atau sebaliknya, terutama dari segi penawaran dan kelengkapan yang ada?

Tiga varian ditawarkan kepada pelanggan, dengan setiap satunya ada kelebihan dan kekurangan yang membezakan. Alza X, H dan AV yang paling tinggi masing-masing dijual pada harga RM62,500, RM68,000 dan RM75,500 dengan senarai kelengkapan yang berbeza, tentunya.

Seperti yang sudah diketahui, model generasi baru ini menampilkan teknologi yang jauh lebih moden kerana diasaskan dari platform terkini, Daihatsu New Global Architecture (DNGA), dan merupakan kembar kepada Daihatsu Xenia dan Toyota Avanza/Veloz generasi baru.

Alza 2022 menggunakan enjin 2NR-VE 1.5 liter empat-silinder NA, diganding dengan kotak gear D-CVT untuk memacu roda hadapan — tiada lagi pilihan kotak gear manual untuk mana-mana variannya. Padanan unit rangkaian kuasa berkenaan telah pun mendapat pengiktirafan Kenderaan Cekap Tenaga (EEV) dengan mencapai penggunaan bahan api serendah 22 km/l dalam ujian Kitaran Pemanduan Malaysia (MDC).

Ini gandingan enjin dan kotak gear yang sudahpun digunakan untuk Perodua Myvi facelift 2022, yang menjana kuasa sebanyak 103 PS (102 hp) dan tork maksimum 137 Nm. Namun untuk Alza, enjin 2NR-VE tersebut menerima talaan lebih berkuasa, menghasilkan 106 PS dan tork maksima 138 Nm.

Dari segi teknologi keselamatan juga, Alza 2022 ini diberikan kelengkapan yang jauh lebih moden dan agak terkehadapan berbanding saingan sekelasnya seperti Mitsubishi Xpander dan Honda BR-V. Secara standard, ia datang dengan perincian seperti enam-beg udara, serta sistem bantuan pemanduan keselamatan Advanced Safety Assist (ASA) terkini.

Malah varian lebih tinggi MPV segmen-B tujuh-tempat duduk ini turut menerima perincian yang agak canggih termasuk kamera pandangan panaromik 360-darjah, dan juga brek parkir elektronik. Tiga varian ditawarkan oleh Perodua untuk Alza 2022 ini, bermula dengan varian asas 1.5 X, varian pertengahan 1.5 H dan juga varian tertinggi 1.5 AV.

Kami sediakan video yang memberi fokus kepada perbezaan penawaran bagi setiap varian Perodua Alza 2022 ini untuk memudahkan anda.

Perodua Alza 2022 1.5L AV

Perodua Alza 2022 dengan kit GearUp

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required