Lori rempuh 11 kereta di lampu isyarat di Shah Alam

Lori rempuh 11 kereta di lampu isyarat di Shah Alam

Ini kejadian yang kerap juga berlaku; barisan kereta yang sedang dalam trafik berhenti dirempuh oleh lori dari belakang. Kali ini ia melibatkan 11 buat kereta selepas sebuah lori merempuh mereka di persimpangan lampu isyarat di Shah Alam. Kejadian ini berlaku tengahari semalam di Persiaran Tengku Ampuan, berhadapan McDonald Seksyen 22.

Agak bernasib baik kerana tiada orang yang tercedera dan semua pemilik kenderaan terlibat telah membuat laporan polis. Ketua Polis Shah Alam, Mohd Iqbal Ibrahim berkata siasatan mendapati lori berkenaan tidak sempat berhenti selepas kenderaan di hadapannya membrek secara mengejut. Ujian urin pemandu lori juga mendapati dia negatif daripada penggunaan dadah dan tiada rekod jenayah lampau.

“Kes ini disiasat di bawah Seksyen 42 Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana memandu secara berbahaya. Saksi kejadian diminta untuk tampil membantu siasatan dengan menghubungi Inspektor Muhammad Hasrul Suhiami di talian 011-31215697,” jelas beliau seperti dilaporkan oleh Sinar Harian dengan gambar di atas.

Kes lebih kurang sama masih kerap berlaku? Ya. Bulan lalu satu kes serupa juga berlaku di Tambak Johor, arah ke Singapura. Dua minggu lalu juga ada kejadian sebuah lori simen melanggar beberapa kenderaan dan tersasar ke laluan bertentangan. Pada April, di Torowong Menora, sebuah lori dengan masalah brek telah merempuh lima kenderaan lain. Tahun lalu pula, berdekatan Jalan Ipoh, sebuah lori melanggar sebuah Myvi.

Kejadian yang berulang ini membawa pertanyaan sejauh mana telah kita lakukan dari aspek peraturan dan keselamatan kenderaan komersial, untuk memastikan keselamatan semua pengguna jalan raya. Apa penyelesaian untuk perkara ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required