JPJ Penang saman 235 penunggang motosikal untuk pelbagai kesalahan trafik dalam Op Lejang

JPJ Penang saman 235 penunggang motosikal untuk pelbagai kesalahan trafik dalam Op Lejang

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Pulau Pinang telah menyaman 235 penunggang motosikal menerusi Op Lejang yang diadakan pada malam minggu lalu. Sebanyak 675 motosikal telah diperiksa, dan saman dikeluarkan atas pelbagai kesalahan.

Antara kesalahan tersebut ialah penunggang bawah umur, tiada lesen memandu, Lesen Kenderaan Motor (LKM) tamat tempoh dan tiada perlindungan lnsuran, ubahsuai motosikal seperti tiada brek belakang, ubahsuai swing arm, ubahsuai ekzos, saiz tayar terlalu kecil, tidak pamer pelekat P, tiada cermin sisi dan guna nombor pendaftaran fancy.

Op Lejang ini yang dilaksanakan di dua lokasi iaitu di Tol Juru dan Tol Jambatan Pulau Pinang ini dengan sasaran utama terhadap motosikal yang diubahsuai untuk tujuan uji kelajuan, lumba haram atau rempit, di samping kesalahan trafik lain.

Turut bersama menyertai Op Lejang ialah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT), Agensi Dadah Kebangsaan (AADK), Jabatan Imigresen Malaysia (JIM), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan PLUS Berhad.

Dalam masa yang sama, JPJ menasihati pemilik dan penunggang motosikal supaya patuh pada peraturan dan undang undang berkuatkuasa serta tidak terlibat dalam aktiviti perlumbaan haram, rempit serta menunggang motosikal secara melulu dan merbahaya yang boleh merbahayakan penunggang sendiri dan pengguna jalan raya yang lain.

“Pandulah dengan cermat dan berhemah bagi mengurangkan kadar kemalangan dan kematian membabitkan penunggang dan pembonceng motosikal. Keselamatan di jalan raya menjadi keutamaan Jabatan serta tanggungjawab kita bersama. lngat insan tersayang,” kata JPJ Penang seperti yang dikongsikan menerusi laman Facebook rasminya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required